5 tips för att våga chilla som vd

Stress Det är vd:ns ansvar att se till att minimera känslan av stress, problemfokus och rädslan att misslyckas i ett företag. Då gäller det att skapa ett tillstånd av att man kan chilla och förutsätta framgång.

5 tips för att våga chilla som vd
Du vinner mycket som vd genom att våga chilla. Bland annat minskar du stressnivåerna. Foto: Stock Adobe.

Vd:n har en viktig uppgift när det gäller att skapa en bra känsla i organisationen. Att känna tillit till processen är nämligen en central parameter för att kunna komma in i mer fördelaktiga spår. Den tilliten bygger på de enskilda individernas upplevelse av situationen och i de flesta företag står gamla erfarenheter i vägen för möjligheter.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Anna Sanderoth Vilkas, som är masterscertifierad coach, menar att man som vd inte ska söka efter balans i sitt ledarskap utan i stället inrikta sig på att hitta rytmen.

– En skön rytm som låter dig leva, arbeta och skapa med energi och glädje, säger hon

Hon tycker att det bästa en ledare kan göra för att nå framgång är att chilla. I boken ”Chilla din guide till framtidens ledarskap” presenterar hon sitt perspektiv på hur man som ledare skapar en välmående organisation.

– Det gäller att skapa ett sammanhang där alla i företaget får chilla i stället för att stressa och det gäller inte minst vd:n, säger hon.

Ökar vår kreativitet

Anna Sanderoth Vilkas konstaterar att när vi chillar ökar vår kreativitet, vårt lösningsfokus och vår förmåga att se möjligheter.

Anna Sanderoth Vilkas konstaterar att när vi vågar chilla ökar vår kreativitet, vårt lösningsfokus och vår förmåga att se möjligheter.
Anna Sanderoth Vilkas konstaterar att när vi vågar chilla ökar vår kreativitet, vårt lösningsfokus och vår förmåga att se möjligheter. Anna Sanderoth Vilkas konstaterar att när vi vågar chilla ökar vår kreativitet, vårt lösningsfokus och vår förmåga att se möjligheter.

– En vd som får organisationen att se till helhetens långsiktiga strategiska mål nära kopplat till att medarbetarna ser sitt bidrag i den helheten skapar en trygg organisation som kan vara mer Chill. En bra modell att bära med sig är VAD-HUR-modellen. Du som ledare beskriver vad som ska göras. Medarbetaren väljer hur det görs inom ramen för uppdraget. Genom att lägga fokus på det som görs rätt och fungerar kan vi lättare identifiera hur vi gör för att utvecklas vidare.

Den stressbetingade rädslan att misslyckas ersätts då av lusten att lyckas. Vår förmåga att känna fokus, engagemang och glädje sprider sig långt utanför vår egen kropp. Detta kan man enligt henne lyckas med om ledarskapet utgår från hur vår hjärna fungerar.

– Hur det än är, så är det mycket roligare att ha kul än att ha tråkigt, glädje ger energi och smittar av sig i vida cirklar, det är attraktivt.

Blir mer korkade

Anna Sanderoth Vilkas konstaterar att många av oss bär på en ändlös lista av saker som vi måste göra och samtidigt finns det hundratals saker till som kräver uppmärksamhet, på tid som inte finns.

– Den här inställningen är väldigt vanlig idag, men den är inte bra för oss.

Med den inställningen utsöndras nämligen stresshormonet kortisol, tillsammans med adrenalin och andra ämnen, vilket gör kroppen redo att fly eller fäkta. En av konsekvenserna är att blodtillförseln till hjärnans frontallob minskar.

Anna Sanderoth Vilkas berättar att detta faktiskt gör oss lite korkade och gör att saker och ting tar längre tid. Att bara köra på gör alltså att allt tar längre tid och då är det inte konstigt att vi inte hinner vila.

– Vi kanske tror att vi är effektiva och duktiga när vi betar av den oändliga att-göra-listan men vi skjuter oss bara i foten, eller bränner ut oss, avslutar hon.

Fakta:

Testa att vara chill under en vecka och ha det så här

  1. Du kommer till jobbet och är helt klar över att du kommer att hinna med allt som ska göras under dagen. Det märks på ditt sätt att gå, dina ögon, din andning och ditt leende.
  2. Du är i god tid till dina möten, förberedd och tryggt fokuserad.
  3. Du har tid för de människor som finns runtomkring dig och du lyssnar genuint och intresserat.
  4. Du prioriterar på ett självklart sätt bland dina uppgifter och åtaganden.
  5. När någon frågar hur det går, svarar du att det går bra och att allt är under kontroll och du menar det.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.