5 tips för att sjösätta en tillväxtsatsning

Krönika Tiderna är fortfarande kärva på sina håll. Men kärva tider är också fantastiska tider att dra igång nya företag, nya satsningar eller varför inte växla upp din tillväxtresa? Styrelseproffset Johanna Palmér ger sina bästa tips!

5 tips för att sjösätta en tillväxtsatsning
Foto: Stock Adobe

Kilometervis med böcker är skrivna på temat hur man framgångsrikt kan växa sitt företag. Lika många kilometer med listor på tips att tänka på finns bara en googling bort. Men trots att all tänkbar information finns tillgänglig är det ändå smått magiskt att bevittna företag som lyckas komma till en plats där allt stämmer. Kunderna som ska köpa produkten eller tjänsten, teamet som ska leverera det, ledarskapet som ska möjliggöra det, finansieringen som ska betala det och ägarna som ska styra och leda resan framåt.

Några hållpunkter utifrån min erfarenhet:

1. Förbered dig väl och gör en verklighetskontroll

Gör omvärlds- och nulägesanalysen, sätt upp visionen och de övergripande strategierna som du tror kommer ta dig dit du vill. Komplettera med en transparent och ärlig analys av vilka kompetenser du har ombord, vilka du saknar och framförallt, vilka kompetens du kommer att behöva. Ibland är det svårt att rannsaka sig själv och sitt team, men tillväxtresan kommer inte gynnas av att du lägger ett rosa filter på verkligheten. Var ärlig med vad du och teamet kan åstadkomma tillsammans i dagsläget!

2. Håll kunden nära

Våga fråga om feedback från dina befintliga kunder och ambassadörer. Om din tilltänkta kund inte omedelbart förstår nyttan, behöver du antingen bli bättre på att förklara den eller förändra erbjudandet. Kvalitativa samtal om ditt erbjudande ger ofta både stärkta kundrelationer och viktiga insikter i det fortsatta arbetet.

3. Testa i liten skala först

Bjud in kunden eller den tänkta kunden till gemensam affärsutveckling i avgränsade och enskilda konceptbevis (”proof of concept”). Skala ned din satsning till en mindre pilot av den tänkta helheten för att vara försiktig med företagets ekonomi och snabbt kunna tänka om ifall det behövs. Var öppen för att en ny satsning eller produkt kanske ska säljas och distribueras på ett nytt sätt. Hur vill kunden införskaffa eller logga på den?

4. Håll örat nära marken

Gör täta uppföljningar av en pilot för att snabbt kunna utvärdera och skala upp om satsningen blir lyckad. Likaså snabbt kunna avbryta om det å andra sidan inte visar sig att grundtesen höll på marknaden. Fråga och följ upp kundens reaktioner, beteenden och var extra uppmärksam på uteblivna reaktioner. En oengagerad kund är en kund med potential till bättre nöjdhetsindex.

5. Rom byggdes inte på en dag

Även om nutidens ledord ofta är agilt och snabbrörligt, tar det ofta längre tid att etablera nya produkter, företag och tjänster på marknaden än vad man önskar och räknar med. Uthållighet är en dygd när det gäller att bygga nytt eller nysatsa. Håll i och håll ut och följ upp din tillväxtsatsning med hjälp av relevanta ekonomiska och organisatoriska nyckeltal.

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.