Men, allt springande, allt bråttom-fokus, är inte smart och inte effektfullt i längden. Inte bra för att skapa värde, inte bra för att må bra. I ett hektiskt framåtblickande tempo missar vi lärande och utveckling, vi missar målet i allt skyndande. Vi utvecklas inte till våra bästa jag eller till våra bästa team.
Reflektion och lärande är helt avgörande för att ta det stora stegen framåt mot uthålligt höga prestations- och välmåendenivåer.
Så, vad kan vi göra åt det? Hur kan vi motstå lusten att bara vara i virvelvinden av krav och snabba kickar. Hur kan vi låta en paus med längre tankar vara prioriterat?
Svaret finns tydligt i forskning kring effektfullhet, det vill säga vilka personer och grupper som över tid skapar störst värden. Forskning kring de mest högpresterande individerna och grupperna visar att förmågan att stanna upp, vanan kring reflektion och lärande är helt avgörande för att ta det stora stegen framåt mot uthålligt höga prestations- och välmåendenivåer.
Reflektion och lärande bygger på tidlösa principer som återfinns både inom vetenskap och religion. De bygger på en enkel idé, så enkel att den ofta ifrågasätts. I grunden bygger reflektion och lärande på fyra frågor:
1. Vad var det jag (eller vi) ville åstadkomma i dag/denna vecka/detta kvartal? Vilka var de förväntade resultaten? Hur gick det då.
Om vi inte kan svara på denna första fråga så faller hela idén med effektfullhet. Utan en tydlig bild av vad som skulle åstadkommas så blir det omöjligt att svara på om det gick bra eller dåligt.
2. Vad gick bra? Vad lyckades jag/vi med tack vare att vi gjorde vissa saker bra?
Om vi inte fokuserar på det positiva, det som faktiskt skapade värde, så kommer vi inte vara sugna på att ställa den första frågan vecka efter vecka. Vi är så genuint trötta på att alltid få höra och uppmärksamma det våra hjärnor är på jakt efter, det vill säga det som misslyckats, det som avvek, det som blev sämre än förväntat.
3. Vad har vi lärt oss från fråga ett och två? Det som skapat resultat, det som fungerat bra ska vi förstärka.
Men, skillnaden mellan målet och utfallet är också lärande. Vad kan jag/vi skruva på och förändra?
4. Vad bestämmer jag mig för, vad bestämmer vi oss för, att göra annorlunda i morgon/nästa vecka eller kvartal? Vad är det konkret för slags beteenden och aktiviteter som ska främjas, testas eller utvärderas?
Vill du, vill ni, skapa större värden i morgon så är reflektion en superkraft. Den tar tid, den är ibland obekväm, den är ofta inte det viktigaste i stunden när mejlet ska svaras på, men den gör en enorm skillnad. Upp till dig.
Thomas Dimming har över 20 års erfarenhet av att stödja ledare och ledningsgrupper med att skapa en mer engagerad kultur. Han är i dag rådgivare och föreläsare.
publicerad 19 september 2024