5 framgångsfaktorer för att leda team

Teambuilding Att kunna leda i ständig förändring har coronakrisen och kriget i Ukraina verkligen satt fingret på. Det vi betraktar som klokt idag, riskerar att vara irrelevant i morgon.

5 framgångsfaktorer för att leda team
Att få teamet att lyckas är en stor framgångsfaktor för vd:n. Foto: Stock Adobe.

Under pandemin var det en hel del befintliga framgångsrika verksamheter och självklara lösningar som snabbt raserades. Många verksamheter var visserligen snabba med att ställa om och arbetade aktivt med problemlösning, kund- och affärsanpassning.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Men samtidigt blottade pandemin stora behov av ett uppdaterat ledarskap vad gäller mental beredskap, anpassningsförmåga samt idé- och handlingskraft på såväl individuell som organisatorisk nivå, säger Ylva M Andersson, som är professionell coach och expert på ledarskap i kris.

Krävs treenighet

I sin nyutkomna bok ”Leda i ständig förändring” hävdar hon att det krävs en treenighet: kreativitet, kollektiv intelligens och kommunikation för att identifiera och frigöra organisationens samlade kreativa tillgångar.

– Det är förmågan att förädla varje medarbetares innovativa kompetens och omsätta den till affärsnytta som skiljer vinnarna från förlorarna framöver.

Ylva M Andersson betonar att lyssnandet är ledarskapets kärna. Photo by Sören Håkanlind / Copyright

Hon konstaterar att kreativitet är en råvara och organisationens viktigaste verksamhetstillgång för att klara turbulens och osäkerhet på bästa sätt.

– Men den är ingenting värd om den inte kan utvinnas, förädlas och omsättas i konkret arbete och affärsnytta.

Kreativitet uppstår inte av sig själv.

– Den behöver organiseras på ett metodiskt och konsekvent sätt. De allra flesta företag med självaktning säger att de har innovation och kreativitet högt på agendan, men alltför få har en systematik i att värdesätta och säkerställa den kreativa råvaran, berättar Ylva M Andersson.

Hon menar att kreativitet enbart kan utvinnas och förädlas om följande tre förutsättningar är på plats:

1. Kunskap och integrerad intelligens.

2. Motivation.

3. Verktyg och mindset.

En underutnyttjad resurs

Kollektiv intelligens är enligt Ylva M Andersson resultatet av den totala kunskapen som var och en av deltagarna tar med sig in i ett möte eller ett gemensamt arbete och hur de sedan lyckas förvalta och förädla den kunskapen på gruppnivå. Ibland lyckas vi använda mycket av den sammanlagda kunskapen på ett konstruktivt och kreativt sätt, ibland är det skralare.

– Hur relationerna är mellan gruppens deltagare vid ett givet tillfälle har betydelse för resultatet. En grupp som har hög genomsnittlig kollektiv intelligens är effektivare, utnyttjar sin gemensamma kunskap och förmåga i högre grad och är mer kreativ än en grupp på lägre nivå. I många organisationer är det här helt klart en underutnyttjad resurs, säger hon.

Mottagaren i fokus

Den tredje delen i treenigheten, kommunikation, har stort betydelse för den psykologiska tryggheten, den kollektiva intelligensen och kreativiteten.

– Konsekvent kommunikation, genuina samtal och kontinuerlig dialog med frågor och gott lyssnande är dina mest strategiska verktyg för att kunna leda din organisation i rätt riktning. I turbulens och osäkerhet är behovet av kommunikation som allra störst.

Ylva M Andersson konstaterar att en skicklig kommunikatör alltid har mottagaren i fokus.

– När du leder genom att bland annat ställa frågor skapar du trygghet, motivation, kreativitet och produktivitet i din organisation. Frågorna ska vara öppna, kraftfulla och förlösande. De är korta och koncisa för att den du pratar med ska kunna hitta sina egna svar.

Hon betonar att lyssnandet är ledarskapets kärna.

– Här krävs det tid och tålamod för att bli skicklig. Genom att lyssna samlar du kunskap, intryck och inspiration som utvecklar dig själv som ledare och ger incitament till att utveckla organisationen, avslutar Ylva M Andersson.

FAKTA

5 framgångsbeteenden i team

  1. Vi litar på varandra genom öppen dialog och kommunikation.
  2. Vi diskuterar ohämmat olika idéer.
  3. Vi engagerar oss helt och fullt i beslut och handlingsplaner.
  4. Vi är tillsammans ansvariga för de handlingar och åtgärder som dessa beslut kräver.
  5. Vi inriktar oss på prestationer och kollektiva resultat.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.