Om en medarbetare visar tecken på att den mår dåligt finns det flera saker du kan göra, ett slags första hjälpen mot psykisk ohälsa. I en artikelserie om ångestfyllda arbetstagare skriver Harvard business review om fyra grundläggande sätt för att hjälpa medarbetaren:
4 steg om din medarbetare mår psykiskt dåligt
Medarbetarskap Att kunna plåstra om, göra hjärt- och lungräddning och Heimlich manöver i alla ära, men det är inte alltid det är fysiska tillstånd som behöver behandlas. Arbetstagare drabbas i allt större utsträckning av åkommor som rör den psykiska hälsan – även på jobbet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Synliggör och bekräfta – Lägg märke till din anställdas dåliga mående. Om du visar att du ser hur medarbetaren mår kan det hjälpa personen att själv komma till insikt.
Visa empati – Du behöver inte agera terapeut, men du kan använda dina empatiska förmågor. Det viktigaste i en relation är att kunna visa empati. På så sätt kan du hjälpa den drabbade att känna sig förstådd och mindre ensam.
Tipsa om verktyg – De flesta har hört talats om KBT, kognitiv beteendeterapi, vars syfte är att träna på nya beteenden eller tankesätt för att komma åt psykiska problem. Det kan hjälpa den som mår dåligt att få ett mer balanserat och realistiskt synsätt på sina problem.
Hänvisa till professionella – Var beredd på att det du som arbetsledare kan bidra med ofta är ett första steg för en anställd att må bättre. Det kan vara nödvändigt att som företag erbjuda professionell hjälp till den anställda.