Säkerhet är något som blir alltmer utmanande i takt med utvecklingen av generativ AI. I rapporten konstateras att 68 procent av telekomföretagen menar att de inte gör tillräckligt för att hantera konsekvenserna av AI. Samtidigt tror 53 procent av telekomföretagen att kostnaderna för cyberbrott kommer att överstiga 3 miljoner dollar i slutet av 2023, upp från 40 procent från föregående år.
– Den utvecklade riskradarn inom telekomindustrin kommer kräva att vi arbetar proaktivt och holistiskt för att maximera potentialen samtidigt som vi minimerar riskerna med generativ AI, säger Charlotta Kvarnström, partner och nordisk ansvarig för EY inom teknik, media och telekommunikationssektorn.
Sammanfattning av den globala topp-10-listan från rapporten:
1. Krav på integritet, säkerhet och förtroende är ofrånkomliga
2. Åtgärderna för att stödja kunder med ökade levnadskostnader är otillräckliga
3. Problematik med hantering av kunskap och talang
4. Utmaningar relaterade till hållbarhetsagendan
5. Dåligt utnyttjande av nya affärsmodeller
6. Brister i nätverkskvalitet och värdeerbjudande
7. Misslyckande med att förbättra arbetsplatskulturen och arbetssätten
8. Ineffektivt samarbete med externa ekosystem
9. Bristande anpassningsförmåga till det regulatoriska landskapet
10. Misslyckande med att maximera värdet av infrastrukturresurser