VD Barometern genomförs av konsultbolaget Straleda tillsammans med Veckans Affärer, Headlight International och CFI Group. I årets barometer har 200 vd:ar bidragit med sina synpunkter.
VD Barometern visar på en allt mer komplex vd-roll
Ledarskap
I årets upplaga av VD Barometern som kartlägger hur svenska vd:ar ser på aktuella frågor, sin styrelse och ledningsgrupp och sin egen roll är det några områden som sticker ut lite extra. Det handlar då om digitalisande, styrelsens strategiska kompetens och ledningsgruppens genomförandeförmåga.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
I VD Barometerns förord konstaterar Mats Frid, som är en av grundarna av och partner på Straleda, att vd-rollen aldrig varit mer komplex än idag. Han pekar då ut digitaliseringsutvecklingen som dramatiskt ändrar spelplanen, hållbarhetsfrågan som förutspås påverka oss ännu mer än digitaliseringen och globaliseringen som ökar möjligheterna men också skärper konkurrensen.
När det gäller hållbarhet upplever vd:arna att de inte arbetar tillräckligt med detta och att det ligger kvar hos dem som ett ”dåligt samvete”. Att frågan är svår att arbeta med beror bland annat på att kunderna inte är beredda att betala för hållbarhet.
Vidare visar undersökningen att vd upplever att styrelsen inte är tillräckligt strategiskt långsiktig. Den upplevs visserligen som kompetent och mycket engagerad men håller inte tillräcklig strategisk höjd och ställer inte tydliga krav.
Digitaliseringen ses som en utmaning. Vd:arna konstaterar att deras konkurrenskraft påverkas starkt av digitaliseringen men känner sig illa rustade att möta denna utveckling.
Vd ser ledningsgruppen som sitt viktigaste verktyg men hen upplever inte att man genomför det man bestämmer. En direkt koppling till bristen i genomförandet kan vara att vd:arna säger sig själv vara svaga på uppföljning.