”Tillväxt ska vara ledstjärnan” – experten om de viktigaste strategierna för omställning

Strategi Ett oförutsägbart och föränderligt omvärldsläge ställer krav på omställning för fortsatt lönsamhet. Fredrik Lindblad, rådgivare inom strategi och innovation på PwC, pekar ut de viktigaste strategierna framöver för att svenska företag ska behålla både relevans och konkurrenskraft.

”Tillväxt ska vara ledstjärnan” – experten om de viktigaste strategierna för omställning
Foto: PwC/Stock Adobe

Det tillstånd av omställning och anpassning till nya förutsättningar som näringslivet befinner sig i, har blivit det nya normala. Långsiktiga så kallade megatrender och utmaningar på kort sikt samverkar på sådana sätt att dagens affärsmodeller utmanas – fyra av tio företagsledare gör bedömningen att konkurrenskraften i deras verksamhet kommer att bestå i högst tio år, med nuvarande inriktning.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Fyra av tio kan låta mycket men jag skulle nästan önska att det var ännu fler. Jag ser det som ett sundhetstecken. Som vd måste man alltid säkerställa att man gör rätt saker och tillhandahåller produkter som kunden vill ha. Men det omvärldsläge vi befinner oss i nu gör kristallkulan grumlig, säger Fredrik Lindblad, rådgivare inom strategi och innovation på PwC.

Tvingar fram omställning

Omvärldsläget – geopolitisk instabilitet, förstärkt av handelspolitisk oförutsägbarhet, klimatkrisen och med den allt högre ställda hållbarhetskrav på näringslivet. Lägg därtill snabba teknikskiften, som ställer företagen inför frågor om effektivitet och produktivitet i AI:s tidevarv.

– Den här kombinationen, att alla de här skiftena sker parallellt, gör företagens anpassningsförmåga mycket viktig, säger Fredrik Lindblad. Det tvingar fram omställning i alla branscher.

Fakta

Globala trender som påverkar mest 2025

  • Makroekonomisk instabilitet: 29 %
  • Ökad inflation och minskad köpkraft: 27 %
  • Cyberrisker: 24 %
  • Minskad tillgång till rätt kompetens: 23 %
  • Geopolitiska konflikter: 22 %

Källa: CEO Survey 2025

Enligt Fredrik Lindblad finns den största omställningsoron i telekombranschen (teknologi/telekom/media) och hälso- och sjukvårdsbranschen. Det beror delvis på att man i realtid i dessa branscher ser nya tekniker möjliggöra radikalt nya affärsmodeller, något som accelererat sedan pandemiåren. Han tror också att företag i branscher med komplexa värdekedjor, där man är van vid att tänka just in time, nu måste inkorporera ett just in case-perspektiv – ta höjd för oförutsägbarhet i fråga om produktionsvillkor och priser.

Svenska företag hittar nya kundgrupper

För att möta behoven av omställning och anpassning vidtar företagen åtgärder. Bland svenska företag är det vanligast förekommande initiativet för att ställa om verksamheten, att rikta in sig mot en ny kundgrupp. 23 procent av de svenska vd:arna har gjort detta, visar PwC:s årliga undersökning CEO Survey. 10 procent har satsat på att utveckla nya produkter eller tjänster, vilket är avsevärt lägre än det globala snittet på 38 procent. Vad beror den skillnaden på? Frågan har inget uppenbart svar.

– Dels kan det ha att göra med att andra marknader är mer mättade och därför i större behov av produktutveckling. Dels gör konjunkturläget och fler regelverk från EU att svenska företag tenderar att tappa en del av sitt fokus på kund, tillväxt och innovation. Om vi går tillbaka till det faktum att 40 procent ser omställningsbehov för fortsatt konkurrenskraft, så handlar det i grunden om att ta reda på: Vilka är våra framtida kunder, vad vill de ha, och hur säkerställer vi att vi kan möta det kundbehovet?, säger Fredrik Lindblad.

Fakta

Initiativ för omställning bland svenska företag senaste 5 åren

  • 23 % har riktat in sig mot en ny kundgrupp (jämfört med 32 % globalt).
  • 20 % har samarbetat med andra organisationer/allianser (jämfört med 26 % globalt).
  • 14 % har hittat nya sätt att sälja sina produkter (jämfört med 25 % globalt).
  • 13 % har infört nya prismodeller (jämfört med 24 % globalt).
  • 10 % har utvecklat nya produkter eller tjänster (jämfört med 38 % globalt).

Källa: CEO Survey 2025

Han understryker att både AI-integrering och hållbarhet bör vara teman som bidrar till företagets relevans, och inte enbart görs till frågor om effektivitet och regelefterlevnad.

– Svenska företag ligger efter vad gäller AI, och vi är generellt mer skeptiska. Här handlar det om att använda AI som ett hjälpmedel för att utforska nya tillväxtmöjligheter. Dessutom, i en tid av backlash på hållbarhetsområdet, finns det en jättemöjlighet i att skapa konkurrensfördelar genom att fortsätta investera i hållbarhetsmodeller – som är relevanta för företaget, säger Fredrik Lindblad.

Släpp loss innovationskraften

Hans konkreta rekommendation är just detta, att låta väsentligheten styra vilka initiativ man tar, och sedan orka hålla ut. När andra bromsar på hållbarhetsområdet går det att köra om. Och, påminner Fredrik Lindblad, gör det med tillväxt som ledstjärna.

– I tider av stor osäkerhet lockas man lätt att vara lite mer försiktig och göra sådant som man vet fungerar, snarare än att satsa, experimentera och prova nytt. Men det företagen kommer behöva bli duktiga på framöver, det är att kombinera de här delarna. Stabilitet och kostnadseffektivitet å ena sidan, och å andra sidan våga släppa loss kraften i innovation och oväntade partners, säger Fredrik Lindblad.

En superkraft att bejaka

En före detta konkurrent eller aktörer som tidigare betraktats som irrelevanta, kan komma att bli viktiga samarbetspartners i framtiden. Det gäller att vara öppen för nya perspektiv och utforska sin bransch bättre. Där finns med stor sannolikhet perspektiv att hämta som kan omvandlas till konkurrensfördelar.

– Samverkan kommer att bli helt centralt för att bli framgångsrik. Det är en superkraft som svenska bolag har och som vi bör bejaka. Bland annat leder det till lägre kostnader för innovation, säger Fredrik Lindblad.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.