– Hur man än vänder och vrider på saken är det slutligen en vd som har ansvaret för att uppsatta strategiska mål nås. Studien visar tydligt att vill man som vd lyckas med målen krävs förändringar i strategigenomförandet, säger Johan Grönstedt, Chief Product Officer på Howwe Technologies.
Svenska företag måste agera för att öka lönsamheten
Strategi
Howwe Technologies presenterar en analys som sammanställts efter man har genomfört totalt 120 intervjuer med vd:ar på medelstora- och stora företag. Studien visar på ett oroande resultat där endast 25 procent av de strategiska initiativ som ska leda till ökad lönsamhet är identifierade eller tillräckligt definierade för att målen ska kunna uppnås.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Speciellt i tider som dessa ökar kraven på företagsledningen att fokusera på att göra rätt saker i rätt tid vilket till exempel kan innebära ett skifte mot ökad lönsamhet i stället för kortsiktig tillväxt. Idag har strategiska initiativ som till exempel digitalisering, prioritering av försäljning av produkter med höga marginaler, prioriterade marknader eller projekt blivit viktigare för att uppnå ökad lönsamhet. Avgörande för att lyckas är att dessa initiativ är tydligt definierade och nedbrutna till konkreta aktiviteter med en tidslinje och ägande för att uppnå önskat resultat.