Svårt att anpassa kontorsmiljön efter nya behov

HR & Arbetsmiljö Motivationen tryter inför kontorsåterkomsten, visar en undersökning från Kantar Sifo, utförd på uppdrag av MER Arkitekter under hösten 2021. Var tredje person mellan 35 och 49 år tror att arbetsgivarna kommer ha svårt att skapa motivation för att de ska komma in till kontoret. Samtidigt uppger många att de skulle bli mer motiverade av ett bättre utformat kontor.

Svårt att anpassa kontorsmiljön efter nya behov
Organisationer tror ofta att det enda som kan motivera personal är högre löner och fler förmåner, men undersökningen visar att de flesta bara vill ha ett fungerande och motiverande kontor. Foto: Adobe Stock

– Det är mycket tydligt att just kontoret står i fokus kring återkomsten, och är en reell faktor för motivation, arbetssätt och i slutändan – att behålla talanger och få anställda att må bra, säger Niklas Larsén som är vd på MER Arkitekter.

I undersökningen från Kantar Sifo tillfrågade man svenska kontorsarbetare och tjänstemän om deras inställning till att restriktionerna slopades den 29 september 2021 och många organisationer då välkomnade sina kollegor tillbaka till kontoret på hel- eller deltid.

– Många är pepp inför att gå tillbaka till kontoret eller att fler kollegor kommer dit, samtidigt som många faktiskt trivs bäst hemifrån där man har kunnat förena vardagspusslet med arbetsfokus. Det är tydligt att många undrar hur arbetsgivaren kommer att skapa motivation nog för att ta sig från hemmakontoret. Det vi ser är en oro från båda håll: “hur ska min arbetsgivare se till att jag är motiverad och kan utföra mitt jobb”, respektive “hur ska vi kunna behålla talangerna”? Vi på MER Arkitekter ser en explosion av kontorssatsningar just nu, som givetvis har exakt med detta att göra, berättar Niklas Larsén.

På frågan ”Vad skulle göra dig (ännu) mer motiverad att arbeta från kontoret?” gavs öppna svar. Omkring 46 procent valde att svara ingenting eller att inte svara alls på frågan. Men av övriga respondenter (595 personer) uppgav 27 procent att de skulle bli mer motiverade av ett bättre utformat kontor. Bara 2 procent uppgav att högre lön skulle motivera mer, och 1 procent uppgav att de skulle bli mer motiverade om de fick ta med sig sin hund.

– Organisationer tror ofta att det enda som kan motivera personal är högre löner och fler förmåner, men undersökningen visar att de flesta bara vill ha ett fungerande och motiverande kontor. Man är kanske orolig för trängsel, att det inte finns rätt teknik, plats att hålla digitala möten utan att behöva sitta med datorn i knät i en telefonhytt, men också en oro för att kunna arbeta ostört. Om inte arbetsgivaren tar sitt ansvar här kommer det att uppstå en krock mellan arbetsgivare och anställda, säger Niklas Larsén.

– Vi hoppas att detta leder till att fler nu äntligen kan se kontorsmiljön som ett affärskritiskt verktyg, som betyder mer än att inhysa folk eller att ha ett coolt fikarum. Organisationer och ledare måste nu skapa motiverande miljöer där människor vill och framför allt kan jobba efter de nya förhållandena, avslutar Niklas Larsén.

Utdrag från undersökningen:

·  4 av 10 (38%) anger att arbetsgivaren kan ha svårt att anpassa kontorsmiljön efter nya behov

·  Var tredje person mellan 35 och 49 år (34%) tror att arbetsgivarna kommer ha svårt att skapa motivation för att de ska komma in till kontoret

·  4 av 10 18–34-åringar (42%) tror att arbetsgivarna kommer ha svårigheter att anpassa kontorsmiljön framöver.

·  Äldre har större tillförsikt än yngre inför kontorsåtergången

·  2 av 10 unga (19%) har lågt förtroende till att arbetsgivaren löser återgången på ett bra sätt.

·  På frågan ”Vad skulle göra dig (ännu) mer motiverad att arbeta från kontoret?” gavs öppna svar. Omkring 46% valde att inte svara alls på frågan men av övriga respondenter (595 personer) uppgav 27% att de skulle bli mer motiverade av ett bättre utformat kontor. Bara 1% uppger att de skulle bli mer motiverade om de fick ta med sig sin hund.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.