Styrelsen ska stötta vd:n när det blåser

Krönika En styrelse får aldrig lämna en krisande vd i sticket. Så länge det går behöver ledamöterna, och särskilt ordförande, stötta den exekutiva ledningen. Det tjänar både verksamheten och aktieägarna på, skriver Styrelseakademiens vd, Håkan Broman.

Styrelsen ska stötta vd:n när det blåser
Foto: Styrelseakademien/Adobe Stock

Domen mot Swedbanks förra vd, Birgitte Bonnesen, skakade om näringslivet när den kom i september förra året. Att dömas till fängelse i ett år och tre månader för att, enligt hovrätten, ha lämnat vilseledande uppgifter, fick många verkställande direktörer att rannsaka sitt eget beteende. Hade man missat att berätta något avgörande? Och vad skulle hända med själva vd- rollen nu när risken att skaka galler hade ökat?

Mitt svar, som bolagsjurist, företagsledare och styrelsearbetare var både nu och då: Ingenting har förändrats i sak. Reglerna för vad en vd kan säga har inte skärpts, men att de kan tolkas på olika sätt visar tingsrättens friande dom över Bonnesen och hovrättens fällande. Tingsrätten tittade på varje enskilt uttalande från Bonnesen medan hovrätten bedömde totalen. Och på så sätt blev det skilda utfall.

När ordföranden och styrelsen alienerar sig från vd:n och låter denna ta alla smällar själv missgynnas alltid verksamheten och därmed aktieägarna.

Vi behöver komma ihåg att det är extremt ovanligt med den här typen av påföljder för en vd i ett börsbolag. Jag kan inte påminna mig något tidigare fall i modern tid där det har varit aktuellt. Den här typen av processer brukar nästan undantagslöst leda till en friande dom. Om de ens går till domstol.

Som vd för ett noterat bolag har man en oerhörd press på sig från ägarna, styrelsen, media, facket, medarbetarna, kunderna och andra intressenter. Om verksamheten går dåligt i två–tre kvartal ökar trycket att komma med positiva nyheter. Då gäller det att hålla tungan rätt i mun, att inte förneka sådant man är osäker på, utan i stället säga att man ska undersöka saken och be att få återkomma. Och att avstå från kursdrivande glädjekalkyler som visar sig omöjliga att uppnå.

Här har styrelsen en viktig roll i att stötta vd. Genom att ha täta möten och diskutera vad som ska sägas samt av vem får vd:n ett manus att hålla sig till, ett manus som hela styrelsen står bakom. Risken att säga några förlupna ord under en intervju minskar avsevärt. Självklart finns kommunikatörer med i processen, men kärnan i budskapet måste bottna hos både styrelse och företagsledning.

Ordförandes roll som bollplank till en vd under press är ovärderlig. Ibland behövs flera samtal om dagen för att vd:n ska orka stå på benen. Jag vill gå så långt som att påstå att kriser bara går att lösa om vd och ordförande jobbar nära och behandlar varandra med respekt. När ordföranden och styrelsen alienerar sig från vd:n och låter denna ta alla smällar själv missgynnas alltid verksamheten och därmed aktieägarna.

En styrelse ska hjälpa sin vd så långt det bara går. Och aldrig uppmuntra oärlighet. Varken vd eller styrelse kan känna till allt som försiggår i ett företag, men tillsammans kan de skapa en kultur där det är okej att säga: ”Vi gjorde fel och ber om ursäkt.”

Håkan Broman är styrelseproffs och vd för Styrelseakademien. Tidigare chefsjurist för NCC AB, Trafikverket och NCC International, tf vd NCC AB, bolagsjurist ABB/DaimlerBenz och advokat vid Ekelunds advokatbyrå.

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.