De som hade en formaliserad plan för digitaliseringen upplevde att de lyckades bättre i förhållande till sina konkurrenter när det kommer till försäljning, marknadsföring och kundupplevelse än de som inte hade en formaliserad plan.
– Vi ser ett tydligt fokus på att tillsätta digital kompetens i styrelser vilket speglar konkurrenssituationen väl. Mot bakgrund av det är det förvånande att samma fokus inte ger tydligare förväntan på vd:ars agenda, säger Björn Alberts, partner på Curamando.
Resultaten av undersökningen visar vidare att 43 procent av de tillfrågade marknadscheferna känner press ifrån vdns håll att öka takten i sin digitala omställning.
– VD:ns förväntan på marknadschef kring att digitalisera försäljning och marknadsföring är högre, vilket understryker vikten av en handlingsorienterad förändringsagenda snarare än en strategisk, avslutar Björn Alberts.
Undersökningen visar att 31 procent av de undersökta bolagen saknar en formaliserad plan för digitalisering och ytterligare 19 procent – som har en formaliserad plan – inte har förankrat den i en budget.
– Vår erfarenhet är att företag utan en plan för digital tillväxt, som är förankrad i ledningsgruppen mellan inte minst it, marknad och försäljning, inte är konkurrenskraftiga på den digitaliserade marknaden. Det finns ett tydligt samband mellan en plan och en lyckad digitalisering. Vi ser att de som snabbt tar fram en handlingsorienterad och budgeterad plan med tydliga initiativ, som är synkroniserad över interna organisationsstrukturer, också fort ser ökade resultat, avslutar Björn Alberts.
publicerad 7 december 2018