nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Cloud Computing with man using a laptop in a modern gray chair

Användning av molntjänster ökar

Andelen svenska företag som köpte molntjänster ökade mellan 2016 och 2018. De vanligaste molntjänsterna var fillagring samt e-post. Andelen som köpte dessa tjänster ökade från 33 procent till 42 procent respektive 32 procent till 41 procent, visar statistik från SCB.

Cirka 57 procent av samtliga företag med 10 anställda eller fler köpte någon typ av molntjänst under 2018. Den tjänst som företagen använde minst av de tjänster som efterfrågades i frågeformuläret var datorkraft för att köra företagets egen mjukvara. Andelen företag som angav att de använde denna tjänst ökade mellan 2016 och 2018 från 12 procent till knappt 15.

Företag som köpte molntjänster delade vanligtvis server med andra företag. Ungefär 33 procent av företagen fick tjänsten levererad på detta sätt, medan 21 procent angav att servern de använde var exklusivt reserverad för det egna företaget.

Läs mer: Ekonomichefer i större företag positiva till molntjänster

De molntjänster som ökade mest mellan 2016 och 2018 var användning av kontorsmjukvara, till exempel ordbehandlings- eller kalkylprogram samt databastjänster. Bland dessa tjänster ökade andelen från 21 procent till 30 procent. Även mjukvara för bokföring, redovisning eller ekonomistyrning samt mjukvara för hantering av kundinformation ökade mycket.

Om man tittar på näringsgren var det främst företag i informations- och kommunikationsbranschen som använde molntjänster där andelen var närmare 84 procent. Den näringsgren där näst flest företag använde molntjänster var IKT-sektorn, andelen där var 81 procent.

Läs mer: Förväntad fördubbling av molntjänster till 2020

Andelarna bland de näringsgrenar där användning av molntjänster var vanligast har ökat stadigt de senaste åren. Den största ökningen har dock skett i energi och återvinningsbranschen där andelen företag som använde någon typ av molntjänst ökade med 28 procent sedan 2016. Den bransch som köpte minst molntjänster var hotell och restaurangbranschen där andelen var 30 procent.

Taggar:, ,

Fler nyheter

Tabbar som bygger framgång

Entreprenören Ulf Mazur har skrivit ”Lilla boken om…Tabbekvoten” som är en ryggsäck fylld med tabbar. Han vänder sig mot den ”leta fel kultur” som råder i Sverige och på många företag. Det är en metafor för att få medarbetare att våga göra mer på jobbet och prova fler och nya sätt för att utveckla verksamheten.

Framtidens kvinnliga ledare 2019 korad

När chefsorganisationen Ledarna rankar landets främsta 75 chefer som är kvinnor upp till 35 år hamnar Stina Andersson, som nyligen tog en nyskapad nyckelroll i koncernen Axel Johnsson som Chief Operating Officer, högst upp på listan. Hennes långsiktiga målsättning är att bli vd för ett stort företag.

Jobbrelaterad stress ett stort arbetsmiljöproblem

En ny undersökning visar att över hälften av svenskarna upplever stress på jobbet varje vecka, och en av fem gör det dagligen. Undersökningen visar också att dubbelt så många kvinnor som män har varit sjukskrivna på grund av stress de senaste tre åren och att många företag misslyckas i det förebyggande arbetet med att motverka stress.

Konsten att hitta rätt i apparnas värld

Det gäller att hitta brytpunkten mellan artificiell intelligens som ger superkrafter och en nästan oändlig kapacitet med det vi människor har och som maskiner saknar: visioner, känslor, värderingar och viljan att bidra.

Helhetstänk viktigt vid vd:s löneförhandling

Enligt statistik från Svenskt Näringsliv låg medianlönen för en svensk vd 2017 på 76 000 kronor i månaden. Men när en blivande vd ska förhandla om lönen gäller det att väga in mycket mer än kronor och ören.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här