För rekryteringsföretag har LinkedIn länge varit ett viktigt verktyg i rekryteringsprocesser. Men även för de företag som inte vill satsa pengar på att ta hjälp vid rekrytering går det att använda LinkedIn på ett effektivt sätt, enligt Magnus Wallén, som driver rekryteringsföretaget Team720.
4 sätt att rekrytera med LinkedIn
Rekrytering
Det blir allt vanligare att som företag använda LinkedIn som en del i rekryteringsprocessen. För med tre miljoner anslutna yrkespersoner finns en stor och lockande rekryteringsbas.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– LinkedIn är en viktig kanal inom yrkeslivet, konstaterar han. Lite beroende på ambition så lägger människor olika mycket tid på att presentera sig, men jobbar man på sin profil så kan det jämföras med ett employer branding-arbete för den enskilde.
Företag som vill rekrytera kan använda LinkedIn på flera sätt. Ett är att lägga upp annonser på sajten, så kallade Job Postings. En annan att styra annonserna i intressanta intressegrupper. Det kan handla om grupper som är öppna, men också om slutna grupper som man kanske kan ta kontakt med och höra om de tar in annonser.
Egna kanaler
Om man har byggt upp en egen LinkedIn-sida för sitt företag är det naturligt att också använda den när man rekryterar. Kan man här få sina följare att dela informationen om att man söker nya medarbetare kan ett inlägg få ordentlig spridning.
– Det är också viktigt att tänka på att om man annonserar så måste annonsen ha ett intressant innehåll som lockar, kanske till och med rörligt material, konstaterar Magnus Wallén. Och glöm inte att länka till den egna webbplatsen för mer information om rollen och ansökningsförfarande.
Att annonsera behöver inte vara så dyrt. Ofta handlar det om ett pris per dag, och den totala notan kanske bara stannar på några tusenlappar beroende på hur efterfrågad kompetensen är.
Effektivt rekryteringsverktyg
En ännu effektivare väg än annonsering kan vara att använda Linkedins rekryteringsverktyg LinkedIn Recruiter. Den finns både i en enklare form för runt 10 000 kronor och för en professionell version för kring 75 000 kronor. Den gör att man kan söka djupare efter personer i en specifik målgrupp.
– Fördelen är bland annat att man då kan kontakta personer digitalt, berättar Magnus Wallén. Och det finns möjligheter att se vilka som är tillgängliga och söker nytt arbete.
Han påpekar också att det blir allt vanligare att företag har egna rekryterare, vilket innebär att konkurrensen om personer på LinkedIn ökar eftersom dessa använder verktyget i stor utsträckning. Sedan menar han att man måste se LinkedIn som ett verktyg bland andra. Och man måste vara medveten om att de flesta medlemmar går in ganska sällan på Linkedin jämfört med exempelvis Facebook. Han rekommenderar därför en bredare palett med bland annat annonsering eller rekommendationer via det egna nätverket.
– Som företag måste man också se till att ha en lockande hemsida, där man kanske lyfter fram kultur, medarbetares berättelser och annat så att man uppfattas som en attraktiv arbetsgivare, avslutar Magnus Wallén.
Fakta
4 Sätt att rekrytera med LinkedIn
- Det går bra att annonsera, leta fram intressegrupper där som passar för annonsering.
- Köp LinkedIns professionella sökverktyg Recruiter om du har ett löpande och större behov av att rekrytera. Finns både i en enklare variant och en professionell.
- Länka alltid till hemsidan som måste vara attraktiv ur en kandidats synvinkel.
- Se till att bygga upp och löpande uppdatera företagets egna LinkedIn-sida, och se till att fler följer den. Använd det vid rekrytering och försök få dina följare att dela dina lediga tjänster i sina egna nätverk.