nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Sju överraskande frågor som stora ledare ställer

Stora ledare ställer riktigt bra frågor som är både djupa och överraskande. Här är sju sådana frågor som du som vd kan ta efter. Och ju oftare du ställer dem, desto mer utvecklas både du och medarbetarna.

1. Vad är jag för sorts ledare?

Ledare som har självkänsla och självförtroende fungerar bra med medarbetarna. Men ledare som är självcentrerade gör det inte. Du behöver ta risken att ställa den här frågan, för du behöver ett ärligt svar om hur gruppen ser på dig.

2. Vet du vad jag ser i dig?

Som vd behöver du se potentialen i varje enskild medarbetare och tala om för var och en vad det är du ser. Ta varje möte som en chans att bygga upp personen – det gör att den där potentialen du ser faktiskt kan komma fram.

3. Vad tycker du om _________?

Som ledare är du säker i vad du tycker, men du behöver också vara ödmjuk. Du vet inte allt. Ju mer du frågar medarbetarna, desto bättre idéer får du fram.

4. Hur kan vi göra det här annorlunda?

Spring inte bort från problem och utmaningar – ta tag i dem. Ta medarbetarna till hjälp för att hitta lösningar, inte syndabockar.

(Om någons missar ändå måste diskuteras, gör det privat och med vänlighet.)

5. Hur kan jag hjälpa dig?

Ge inte bara instruktioner. Fråga hur du kan hjälpa medarbetarna för att de ska nå sina mål och vad de behöver från dig för att bli framgångsrika.

6. Var bekymrar medarbetarna, utan att någon säger det till mig?

Den här frågan kan verkligen överraska, men trots det är det en av de bästa frågorna du kan ställa. Se till att ta emot svaren på ett bra sätt så att medarbetarna känner att du lyssnar och bryr dig. Och förbered dig så att du orkar höra på sanningen – även om den är jobbig att höra.

7. Hur ser dina framtidsdrömmar ut?

Det bästa sättet att behålla duktiga medarbetare är inte att hålla fast dem hårt. Fråga om framtidsdrömmar och vad medarbetarna ser som det ideala jobbet. Stötta drömmarna så får du medarbetare som är motiverade, glada och lojala så länge de är kvar och som har ett bra förhållande till företaget också efter att de slutat.

Källa: ceo.com

Etiketter:

Fler nyheter

Konsten att hantera nödvändiga konflikter

Konflikter är något som är nödvändigt och ett naturligt tillstånd för att en verksamhet ska utvecklas. Konsten är att hantera kraften i dem på rätt sätt och ha kontroll innan konflikten tar över och blir skadlig. Det menar konfliktexpert Tamara Maskovic på Medlingscentrum.

5 tips för att minska generationsgapet

Många företag gör en miss i sitt mångfaldsarbete genom att glömma bort åldern. Men när andelen äldre och yngre nu ökar i samhället ställer det allt högre krav på företagen att få generationerna att arbeta effektivt tillsammans. Molntjänstföretaget Citrix ger därför fem tips på hur det kan göras.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här