Å ena sidan tycks möjligheterna oändliga och framstegsplanerna har svårt att hålla sig innanför pannbenet. Å andra sidan lurar oron över att göra en Jas-manöver à la Långholmen. Det vill säga börja med att visa upp en spektakulär show för att sedan gå i spinn, förlora kontrollen och totalhaverera.
Men torka svetten ur pannan och andas lugnt, för du ska få hjälp på traven av en av Svea Rikes mest framgångsrika företagsledare.
Meg Tivéus har spenderat de senaste dryga fyrtio åren bakom olika företagsspakar. Gått på nitar, engagerat människor, utvecklat organisationer och sig själv. För dig som ännu inte har rutinen i ryggraden delar hon gärna med sig av sina erfarenheter.
Steg 1. Förankra dina planer
Förutom att sätta dig in i verksamhetsplan och budget bör högsta prioritet vara att prata med din överordnade.
– Det spelar ingen roll hur bra kämpe du är om du inte har rätt vapen för att agera. Jag har sett ytterst kompetenta vd-ämnen gå på öronen för att de inte frågat rakt ut vad företagets ägare vill att de ska åstadkomma. Därför är det avgörande att redan tidigt skapa en förtroendefull relation med sin chef, säger Meg Tivéus.
Oftast anställer ledningen förstås någon de själva rimmar med. Men skulle ni gå i clinch har du väldigt lite tid på dig att rätta upp det. Och det är mycket upp till dig att försöka. För chefen vinner alltid, påpekar Meg Tivéus. Kung slår dam, dam slår knekt och så vidare. Man kan inte ersätta sin chef. Snarare tvärtom.
Steg 2. Lär känna din verksamhet
Sedan gäller det också att i ett tidigt skede förstå sig på organisationen. Att besöka allt från fabriker till marknadsavdelningar så att du vet hur företaget är uppbyggt innan du börjar snacka vitt och brett om hur landet minsann ska ligga framöver.
Här är det klokt att ha en ödmjuk inställning till tidigare prestationer, istället för att hacka på din företrädare och missnöjt mumla kring hur denne skött sitt jobb. Det vinner du ingenting på.
– En av de största dödssynderna är att uttala sig om saker man inte har någon kunskap om. Då kan man snabbt trampa folk på tårna. Speciellt de som jobbat många år. Det är bättre att inte låta för mycket och ligga lite lågt från början, förklarar hon.
Steg 3. Bekanta dig med dina anställda
Något som Meg Tivéus lätt anser hamnar i skymundan och viftas bort som något banalt är att faktiskt ta sig tid att hälsa på sina medarbetare. Men hon har på ett lite udda sätt lärt sig att det är en effektiv metod att göra ett positivt intryck och få ett första förtroende.
– Folk vill veta att de är någon och att man bryr sig. Det är jätteviktigt! Därför tycker jag man ska göra det till regel att gå runt och presentera sig för alla. Jag brukar kalla det för management by walking around, ler hon finurligt.
Begreppet myntade hon under tiden som vd för Svenska Spel, då hon tilldelades kontor både i Sundbyberg och på Gotland. Extremt spännande för en som ”har något fel på sin geografiska modul och väldigt lätt går vilse”.
– Det var något allvarligt fel på huset i Visby. Jag hittade aldrig mitt rum. Första veckan kom jag undan med att som okänd fråga var chefen satt. Men när folk visste att jag var chefen höll ju inte den planen längre, skrattar Meg Tivéus.
Vid nästa besök hade hon fortfarande inte den blekaste aning om var kontoret låg, så hon gick runt och småpratade med alla medan hon febrilt spanade efter sin plats. Sedan hörde hon på det allmänna surret att personalen tyckte att den nya vd:n var omåttligt trevlig som tog sig tid att hälsa på samtliga anställda och verkade vara så intresserad.
– Sedan dess kör jag medvetet den taktiken och det tycker jag fler borde göra, konstaterar hon och skrockar.
Steg 4. Utnyttja din position som ny
Förutom entusiasm och intresse rörande din nya position har du fördel av att kunna urskilja utvecklingsmöjligheter som folk på plats helt hemmablint kan ha missat.
– Se bara till att ro iland dina förändringsplaner inom de första tre månaderna, till exempel om du känner att du måste göra dig av med någon. Sedan är du på tok för insyltad. Då blir det för svårt, säger Meg Tivéus.
Hon förklarar att folk dessutom lyssnar mer uppmärksamt på en när man är ny, eftersom de är nyfikna på vad man har att säga. Och då gäller det förstås att ha en tydlig plan att förmedla. Mycket annat är förlåtet, så länge man gör en god affär och handlar strategiskt rätt.
– Men misslyckas du med att upprätta en vision och en effektiv affärsplan som får företaget att överleva, växa och gå framåt blir du bara populär som vd en kort stund. Du måste ha förmåga att leverera som det heter, fastslår hon.
Steg 5. Lev som du lär
Konststycket att få folk med sig så att ingen motarbetar ens grandiosa planer handlar i mångt och mycket om att vara sig själv. Att inte förställa sig som vd.
– Folk är inte korkade. Därför är en viktig del i att vara en bra chef att känna sig själv väl – och komma ihåg att man är en förebild, vilket framför allt unga har en förmåga att glömma. Men man smittar av sig mer än man tror. Så vill du få trovärdighet måste du både predika bibeln och själv leva efter den, inte skicka runt den för andra att läsa, deklarerar Meg Tivéus.
Ser de anställda att chefen själv tror på det han eller hon säger och agerar enligt budskapet blir det lättare att följa visionen framåt. Folk gör som chefen gör. Medan att säga åt andra att spara inom företaget när man själv åker business class knappast säkrar några sympatier.
Steg 6. Stryp inte kreativiteten
Sist men inte minst har vi människor revir. Som vd bör du därför vara försiktig med att lägga dig i på partikelnivå och inse att dina medarbetare i regel blir mer motiverade av att få viss frihet. Eller som Meg Tivéus själv uttrycker det: Våga leda med mål, inte med detaljer.
– Särskilt den som gått från expert till att vara chef har ofta svårt att hålla tassarna borta. Men man måste släppa tanken på att man kan bättre själv och ge sina medarbetare utrymme att utvecklas, utnyttja sin egen kreativitet och förmåga. Något inte alla ser eller ens förstår, berättar hon.
Envisas man som vd med att kika över axeln på folk och peta i vad de gör får man lära sig den hårda vägen hur det är att ha medarbetare utan inspiration. Och då blir det svårt att lyckas.
– Men tack och lov går det alltid att förbättra sig. Jag menar, något tokigt gör du säkerligen. Du är ju bara människa. Men då gäller det att tänka: Det var det. Bryt ihop och gå vidare! För folk glömmer. Däremot gillar ingen en tappad sug, ler Meg Tivéus.