Dataspel är sett till marknadsvärde en av de största sektorerna inom underhållningsbranschen. Många spel kräver stora investeringar och produktutvecklingen pågår i flera år.
Så kan dataspelets försäljning förutspås
Forskning
Flipp eller flopp? Att lansera en ny produkt är alltid ett vågspel, speciellt inom den konkurrensutsatta dataspelsindustrin. Nu har forskare tagit fram en modell som dataspelsföretag kan använda för att kunna förutspå konkurrenters kommande försäljning.

Spelindustrin har fått ett nytt verktyg för att beräkna konkurrerande försäljning. Foto: Stock Adobe
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Att kunna förutspå ett spels försäljning är därför värdefull information för att kunna avgöra vilka resurser som kan avsättas både under utvecklingstiden och efter lanseringen.
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