Att göra saker annorlunda var mantrat för 2020, att göra saker annorlunda är skrämmande även när tiderna är gynnsamma. Men under de senaste tjugo månaderna har vi dock sett att när företagen implementerade nya digitala tillvägagångssätt för att få jobbet gjort, kom de verkliga fördelarna med dessa förändringar fram.
Gartner förutspår att fler kommer att göra det under nästa år. Det menar Kenni Ramsell, Nordenchef hos Dynabook.
– Den ökande efterfrågan på distanshjälp driver mycket av tillväxten. Företag använder AR-baserade appar för att spåra, identifiera och lösa tekniska problem samt för andra arbetsuppgifter, till exempel eftermontering, montering, tillverkning och reparation av produktionslinjer, förklarar han.
Vad finns det för fördelar för företag att använda AI- och AR-lösningar? Vad finns det för branscher som kan utnyttja teknologin?
– Det finns gott om smarta fördelar att använda teknologin. Ett exempel är minskning av tiden det kan ta att tolka olika instruktioner eller möjligheten att korta ner upplärningstider för nyanställda. För tillverkningsföretag kan användningen av smarta glasögon vara en viktig motivation i dessa fördelar. En annan bransch som kan komma att använda smarta glasögon är fastighetsbranschen, om man behöver undersöka hur det skulle se ut om man vill möblera ett tomt kontor, säger Kenni Ramsell och fortsätter:
– Över 60 procent av alla företag och organisationer kan komma att använda smarta glasögon inom de närmsta tre åren, det visar våra tidigare undersökningar.
Vad finns det för utmaningar med att använda AI- och AR-lösningar? Finns det några särskilda farhågor med teknologin?
– För företag som aldrig provat tekniken tidigare, kan integrationen vara svår. Även med smarta glasögon kan det finnas säkerhets- och sekretessproblem. I exempelvis medicinska och kirurgiska miljöer är användning av kameror i operationsrum mycket känslig och kontroversiell. Även om AI är en mer utvecklad teknik är AI också dyrt och kan kräva en stark investering i förväg, förklarar Kenni Ramsell.
Vad bör vd:ar tänka på som vill ta in AI- och AR-lösningar i sina verksamheter?
– Visst kan det vara så att ovan nämna exempel är svårsmälta, men troligtvis är det bara smärre motgångar. Chefer är medvetna om att investeringar är nödvändiga för företagets tillväxt, och de flesta företagsledare är också överens om att AI och AR ger avkastning på investeringen efter bara en kort tidsperiod – när de används korrekt. Även AI, AR och enheter som smarta glasögon vuxit mycket snabbare i företagssektorn än på konsumentsidan, säger Kenni Ramsell.
Om vi blickar mot 2022, hur tror du tillväxten för dessa lösningar ser ut inom den närmsta framtiden?
– Traditionellt tar enheter som först blir populära hos företag oftast längre tid på sig att flyga. Den största tillväxt sker idag fortsatt inom näringslivet men vi ser ett ökat intresse bland konsumenter, en trend som troligen kommer att ta fart under 2022, avslutar Kenni Ramsell.