![Har du råd att inte bry dig om AI?](https://vdtidningen.se/wp-content/blogs.dir/sites/7/2021/02/pp2018mg2528-340x236.jpg)
De flesta använder AI redan idag i sin vardag, utan sin vetskap. AI väljer ny musik till din spellista, bedömer din lackskada på bilen, föreslår kläder i din smak i webshopen, guidar dig i kundtjänstchatten eller föreslår bästa rutten för på din bilresa. Inom sjukvården tar man redan hjälp av AI för att göra bättre diagnoser, förbättra behandlingsmetoder och hitta nya botemedel.
Finansbranschen har utvecklat AI tjänster som hittar den bästa lånelösningen, ger investeringsråd eller gör prognoser som är mer träffsäkra än de som görs av människor. Sammanfattningsvis ser vi bättre lösningar erbjudas, nya ekosystem bildas och nya affärsmodeller ersätter de gamla. Exemplen är många och ekonomin tycks inte vara något problem. Riskkapitalisterna står i kö, speciellt till de AI-utvecklade lösningar som bidrar till en mer hållbar planet.
Under 2020 utmanades den digitala mognaden hos många företaget och medarbetare. Microsoft har vi tagit ett digitalt kliv på sex månader som normalt tar två år. Men känslan är att vi nu har en digital trötthet efter år av digitalisering och nu senast, ett år med distansarbete som har krävt vår digitala uppmärksamhet. Men vi kan inte tillåta oss att vila nu, för det är nu vi har chansen! Chansen att nyttja det stora digitala klivet och öppna upp vår nyfikenhet för AI och dess möjligheter.
Att använda AI kan inte bara hjälpa oss möta några av vår tids stora samhällsutmaningar, utan också utveckla vår välfärd och stärka svensk konkurrenskraft. Som företagare bör du ställa dig frågan hur ni kan nyttja er data till att bli en konkurrensfördel. Som medarbetare bör du ställa dig frågan hur du kan göra ditt arbete mer effektivt och mer intressant genom att arbeta tillsammans med AI. Vinnarna i framtiden kommer att bli de företag som har mest användbar data och lyckas använda sin data på rätt sätt. Mitt råd är att starta med ett AI-projekt i taget. Prova, testa och framför allt – lär er vad AI kan göra och inte göra.
Forskarkåren är sedan länge enig; AI kommer på sikt påverka mer än internet hittills har gjort. Det säger oss en hel del och den insikten borde få varenda företagsledare att stå på tårna och inkludera AI i sin framtidsvision för företaget.