Så bemöter myndigheterna företagarna

När Företagarna granskar nio myndigheters bemötande är resultatet både upplyftande och nedslående.

Så bemöter myndigheterna företagarna
Flera myndigheter uppvisar de högsta betygen de någonsin fått sedan rankingens start 2004. Foto: Adobe Stock

Utvecklingen i årets ranking är positiv. De myndigheter som presterat högt i tidigare rankingar gör så även nu och förbättrar sig ytterligare. De myndigheter som presterar lägst har också ökat även om de fortfarande ligger på en låg nivå.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Vi ska självklart glädjas åt de positiva resultaten, men också komma ihåg att varje underkänt resultat hos en myndighet har gjort många företagares liv svårare, säger Erik Östman, expert på regelförenkling på Företagarna.

Flera myndigheter uppvisar de högsta betygen de någonsin fått sedan rankingens start 2004. Bäst betyg i Service och bemötande får Skatteverket som får betyget 4,0 – på en skala 1 till 5 där 1 betyder mycket dåligt och 5 mycket bra – upp från 3,8 i mätningen för 2021. Sämst presterar Migrationsverket med 2,0 vilket trots allt är en ökning upp från 1,8.  

– Skatteverkets höga betyg är rätt anmärkningsvärt. En myndighet som har till uppgift att ta pengar från företag börjar i uppförsbacke, och deras framgångar får därmed ses som kantade av hårt arbete som övriga myndigheter borde studera noga, konstaterar Erik Östman.

Bolagsverket i topp

I fråga om förtroende toppar Bolagsverket rankingen med 4,0, tätt följd av Skatteverket på 3,9, medan tredjeplatsen även här delas av SCB, Transportstyrelsen och Polisen med betyget 3,5. Nytt för årets ranking är att Företagarna också ställt frågor kring synen på myndigheternas handläggningstider och deras E-tjänsters användarvänlighet.  Beträffande handläggningstiderna så är återigen Bolagsverket och Skatteverket i toppen med ett snittbetyg på 3,7. Sämst är Migrationsverket på låga 1,5. Resultatet är snarlikt gällande E-tjänsternas användarvänlighet där Bolagsverket och Skatteverket toppar på vardera 3,9 och Migrationsverket är i botten med 2,1.

– Även om en del av bottenbetygen kan förklaras av att de myndigheterna har väldigt svåra uppdrag så kan det aldrig vara ok med betyget 2 på en 5-gradig skala från landets småföretag. Om de har en panik-knapp så är det läge att trycka på den nu, avslutar Erik Östman.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.