OpenAI:s vd sågar distansarbete

Distansarbete Sam Altman, vd för OpenAI, kallar distansarbete för ”ett av teknikbranschens största misstag”. Han pekar framför allt ut nystartade bolag som förlorare om de tillåter distansjobb.

OpenAI:s vd sågar distansarbete
Inget distansjobbande om Sam Altman, vd på OpenAI, får bestämma. Foto: Adobe Stock

Det var under ett moderatorlett samtal i San Francisco, arrangerat av det amerikanska techbolaget Stripe, som Sam Altman gjorde det uppmärksammade uttalandet. Altman, som är vd för OpenAI, avfärdade distansarbetesmodellen och beskrev den som en fluga på väg att försvinna.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Jag skulle säga att det experimentet är över, och att tekniken ännu inte är tillräckligt bra för att människor ska kunna distansarbeta på heltid. Särskilt inte i nystartade företag, hävdade han under samtalet.

Sköra idéer behöver fysisk kontakt

Altmans ståndpunkt grundar sig främst i åsikten att mycket kreativitet går förlorad när människor inte samarbetar fysiskt på plats. Han framhöll att det är särskilt viktigt för nystartade verksamheter, som ofta befinner sig i en fas av mycket testande och resonerande, där man prövar sig fram och omformulerar sina idéer längs vägen.

– Ju skörare, diffusare och mer mångskiftande ens idéer är, desto mer tid behöver ni tillsammans i fysiska möten, kommenterade han under samtalet.

Sam Altman. Foto: Steve Jennings/Getty Images for TechCrunch

Många diskussioner

OpenAI grundades i december 2015, och Sam Altman har i en tidigare intervju i podcasten ”Possible” berättat att affärsidén var ganska otydlig från början. Grundarna ägnade månader åt att diskutera vad AI-chatbottarna egentligen skulle användas till, och kom till slut fram till att de inte skulle specialisera sig på något enskilt expertområde såsom juridik eller medicin.

I stället valde de att satsa på den breda allmänheten. En strategi som verkar framgångsrik, med tanke på att bolaget enligt tidningen Forbes nu är värderat till 30 miljarder dollar.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.