Han lyfter fram studier som visar att 90 procent av dagens kommunikation inte uppfyller sina mål och att bara var tredje kampanj för etablerade varumärken bedöms ha effekt på försäljningen.
Nytt verktyg för att nå kundens hjärna
Affärerna
Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, har utvecklat ”Påverkansmatrisen”- ett nytt verktyg för att ge insikt om vilken typ av kommunikation varje varumärke bör satsa på.

Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Erik Modig har sett att många vd:ar har dålig kontroll eller saknar rätt kompetens för att utvärdera vad deras marknadsavdelning egentligen sysslar med.
U7wLdCsG/bNPA+EfXSfH19o+dB7xRBGj0fI8wr1Dzv1QernRxsn8W1WfqxhX9/3wFJ6quBwljKioGwv1uuq65cilj0hRhfT6QzE+8Z6fMqHg6n4ndf2hHsOYvDSFgWsJ04o04Q1fpfyI+rWn6lSAawBQG0MgHl/UO3AxX5wyXBuHvinekl2NoVGtDHv+oRx/arvB4Rl/5Ii5BBVboj9YRn+WrPfTjCqg2y5nS0BDqhq+XBKDfsQ69baPxip3pHn1asf/4kGLbA0BIbi1cVxdMfidgbjNe1agxQAgdaGVXtFwpq9s94dh+pgDK2wHEhbgTk3KzPOBSI9P/abEWVZzPMeredqG4hlZ4hBWX0X7SF3qQRLxVG0eZbEO+wCdkdU9dijqcg88E8MahPNBsu6/lr2cXa6d3QxOJ2NEJiQRHXN5FiAmSGHF00RGz7KmmiBLV3WoxfUhBMpfaldYBoHnrlGe7bZj04DluGdZVhPqeEDYbTEUattrChBD67Bm0u0FsyRcTp4AgxoQrh1HiwpIyTYL0kwWx/hzGAv7OtIomkoUmwK2vZ92YBHJlYynsZf6cs9Jrm/1gnY1C//+ao3KIsSvhZK06HMOzS9ChkqdvGUJdR4pFwH83tjM618NuV0OExikOGHkih2rsCeGUpFae/IxOOPO6ZlyyuonYifojYc/25tddoTAil11HUAbrXryXW3WWVZkD5foW2QFAnzmcwHnSHrjAehx0wjPawOMI0Tva4SMTgh4rOmgsGtKAQCfXMw7n+K8oy6SS6HVoI3yZGh7GBgiK0ml48F8FeiWTBsnLoLY5lMESiK/+Vf6HaTDi+yNp9Y64Yjr2AHLkdAPk0a+avK6inboT+VtdS7bqfyCBiFHS3BhFnvidSw8F1PyCRwvjcRKfy8FsZSE3inJp97zBSVupDSj8DbpvjCzyllJMmJgNiqm1Xs9sAimvVijuCeMV/Xe1ouuPJaeOQWa/F3mcWuM3LB6Z11HFYc4yfT4n6KGjpg1P9DPLM/xSZMME34tpFgs5xSWWZSYdFf3DfQcEQYq8ASPqAJUt15pStcWvhx+ebJ43L72KFJXTRX7Iw2vWUIEjJQCzaySLhMjtKR8qO3dDcKighH66eF5iP13RihKIPlaXEOyfbh98ljyqzx5R3UcGz/MApgNa/HlcZt4EOG5/oBvYQ7egf61j+tw+khAL/yDZlzOtZ67Tlv5IW78xTfivv0i+OLEh8Q3a6WNLxOMiU2u4HPLKl1JdoFK50c+zzK9hVGWCrjHP1n13OxI0jCZj4n/nExC7YHQ3wVgjT1NGyHXguvfSdlBIwMHYkn66uWewZRLiH92XG5xOQIKgV2U9yb1Nr8Wz5birhMYiHfc6xGoRu7YRIlg8sBYBjgdBlmWylIn0O9r6XXk46a0kXHwOGcsjGtEt3itJ/qxD2YMXhmNFhI21C6oGTDOFOM6weL29XlX7fQ3BQGMxbR/0LD1kjMZlZBNwgMlQ1+npNAflyj1ZSAnEN1UM5XY0n+SVPNj/FZLC65GqY4xqqkKa46Ea9+xAUwIWh0uO9SWfe2XI/bgF5RXyxlgzFxP/JJYFQjb+XMCFiWd9AmM8CTCCs9kxnObvcKsil1IJ3E873JDXkAdiE7sVQeV9dF2JRUwpVVHFRowd4AOtesXrglbEvaboN7dxC04S6L1oPEmOsEaXa5qdDnY2AFE0QMYhegzO8HTpIedMaud42Jn4qd5uTdsl8RFYrQOMw1FT9C+Kn4m0NoXwj1ZBJ8NJyDhHiVzOrnhAhn0v7nrN9ZbAUZKzvCcE7ShPBh7+5UQ2FqsD936L/3jd9nI0TFHcVk/qePgvGhvA2B3e4HV/4XPGFdTHk9Npz9vF4hPuSr/ZPFP0kCUdQLqcTZmImr6/CrhnVVEC/YO6F1hFjhzP3rbThtzOldNi7d2c6HkVNiD6DeuVcTybsSQ1OFOtrDzsDm3HjQd8qUq/wczofoXzWUGUbB7ipigPmckOgFz+O8QDONCYqspJ2/kGGjpcCDm1Iwl7PYf4EUUMbCHJdiy2Zp3ewXChKOL2b4wQ23aPaUaY2SXfFGg3uhQ2ikJXfC4GJkBUP9f27dhh2znSAT8/N6zgz9rkJtcAJxBg0qGobu/kEWXO69wUddJXqLxXYGmfcxc40qQHArFTVzp9f8+4ELxtZfHxUAwygXnoVCd2ug2sjCA9hicJtlERYBZyLMvb4bZrRU7IT8HmacWo7LpLFxE5dsDB6zI5sYyWQt7B9GS114tqSI5Gnp91LHGc16iVykrX2JxtgCjVT9ru4T8Z0HwWYXX3tN0o9z5apj8/ho+GyszRor5d5zeItRMm7k64l/K4HrsX4kj5/b2Ppcong2IqHWtoPmmzIq6raMsBscxeqtGmxlOCnECehW/FRDdV2+t5T9ymVfR+3vqeYOMGxF1huhU6k1Np5Bx9DudTs9bNsAJBeivbXlHvP5mTGQz65xG4Gkr10Vu1hAK6HUHW4JQfws0Dyl9OH+RkcgV5SIjW7rz6K9kZOgaW3CHqSpAV/mjAG7yIaTy3KpLS1JZB9IG9z8RUhAl6oN3j2py7z7lVSBiV4pciAQF6z+tXC3VWWSD9NQgoQoyz5rZMyEjlQgW6DAyzwVpRkpopk1kgXGEn8DiKFr96wuhkHmMmUkrY0iSTMT42rlUqtjy8j3EQBufQmK6X15dudAgPedH0WNz/HEVvkImIxTBx1vhqc6qq9Dl8Hjx++yyQH7QG/dgN/E4nEw5ZmHfUNUSzSmop+q38oR57xBzxVnzZTrPtCZNZcnJ8m7qn65avHFBT44M+fmKvBpRRt6sSfKOqAX3YJkxaNzlg7rGU/TEYzV4pV+qprulpzstx5wAMFZ6efCWDZrNffQhMpqiYpPzItLhgUa/t+gfdVBNax6rbTA66qFfyYS2lU8bCQWaPDPUoZ7qoH5RpsgX7x0dRYOHMTuy3hhY1d46W74HOWynhaFqO02AbLi35lVZgC7s/kYVWC7HdiEcjL5mbA0ME53qdQBikU0ZU7g6KW8h4CcJF5jqDr6XBj0t8bGpkpYIARFa8+xMI0E47u35J9r2ZWUGdfv7ZowxU4GGXv+UgeU1zUJeEmBcBdO51iXa+anCFTmoEng3VQV0w9LPtcIsQKn9vzJjTgESVNE4MjfcHgusU+1mDHoebY+BqjLVkVrJRKGV60UtUUDCsN7dzvF3kfLqqrgP+m+XWnRROdIOXkXXl0n8Uiuwv8B8klAUaFczxoJIUvpzv5g0TLd14rjuPUbeTnJtu44+SrHSZBOKk24KuSWJdQR9/g55HYHFvsIfBOrCGW2K5wVOAiZ4v5XC3tnP+XNLrY5y+8Nkddbo+oMU5ify59f6rNAnSE+lFEJES8MTVax8trXXkuSYxk8O2/6oMTuWq7v6r8HbjhKG/qs/KieuAKMWLTtcILFnn4lhhznmZchyrtTjDNBxXFBmZrl8kVHN+b9hExneFdmQOMaUhhw6JFqNnnNCC097ZaLEjK5VhxVsXcMNUcELk4n3dL+tLuyT1+peyKD30eaWkxhkJ98uy9EEuxzrf8SZMGpaeBjg//1TjWoIP5pz4lbOwLMaADBSpL1WUR7GbLsFMiDTANJZou3pA6Xe8OZxXXhd8nN8lIOa5MCeHfca1R+i8Cyp/ZKxoHsmejGo5zSz8ziVfGmXyZtaQCrn9QD7Ymh4zBSe7Ljha0CSMRvS+xRSVjZWw3/KSDxpVhkns6bJV1/Ae2l+GActfUGzRc7Pq+YRnp4yeGWINGYhGs5xJToLKdDSxGeR9ct4AsnS9qwPGY8tsi8wx1SFKLvKCQC4B0LtYaoip8WI1BM9Ug/Fr1cPaWcPt0cBgekewb6Svy4Idp+OLvr/o0Ha/eAiR0wM0lISRIlNi8ePPRbmxYM2tPfuAJmCCuL6A/+hrFP4L1JAgWkCtmPKsFw/pKkZIGgW57emNTIFHq9tcRTL/AisJ3o8v7cZzqc/vEmhwanerP9FxYD1i0wrDRap+kqN3SJRXcCsaRimnY2mDYS4eUQMYADGAczla6hjoGCAEvm0J/AGuSJdMMX35H/LqB9HvRQxmiGbCXFn4V6yqEpPb1R4L9vEPcKhHKa3EQXVWhAogHdUuxeMb7K4uC5wPpIKAhkuxBleNjzYhR3eEv3P5/Qk61AeRKCqG5IEpK+Cd2Gdq64mHn5BuTiaFfsp3fJ/4hW5QC9mvwqp1WzPbfEaqsecJtOQrH7LGmqH95QOmI53Elm3f/N26IjSaH3sYqfJfhYeOrOHDrwLVydGub82oztLYo90vI9E6d7Dg/OL/2c4B+5z/y+aiYtKOz49jPKsM+nRqvUje/rjydMT3MWmYSSA8+XL/AT2HesIXQ8A4yrugZRlk02pwXrYFqJvht/FPRvYDLSHc+QlcXgR9lyExpn2Okg8KIW0mfGF+u0ixecq7hUoO/iyMypxHGADEKJVFo0kM/3K7cB2EYL9l+Hcsui3bh06reEa9QoIVbZuVryim4fownFv3rG3WzPUydhqsvCbkMMsRrnEjRr4dHlt6rCSPCQVhNoi0afzP5nRWCuW2q7ERJYTXJRO2I/3q4JKwahsilNLEzqdTO3PqGSewlrvvpfyQhgt5HrtSNBH5cMkxheJabjuuqLatdyhMXgmxCNK2FKzv0z1LLC0Pn5aNb0YsSUQXug45fMnMs0QXIIff3x/S5qgmLPItbaioS1qyW4q8+Kz9oOyKH4cNkJtYfBDLovXCkmnBa+Z5CsZH0ORihTE/oamFVCitg3Oxjj4b8LCbzcq1tsc29KtLKdpvu7Pv3wqbjnvp4pVExLQyrDYnMj2cvQJxY1Pxsqkx1tkxNyzs6CwGp+Atiqm5T991RrN2kYYKmtrDKcdnE6Pu7ShEa4dhsGP38OL4zohN2JidF4VQu2qYeZ4Z0/T4fyJsfEugi7vfxXXbHOA8sG6PmPKZNB8DaaOqDXZMOPOrRfbjR85LCMWWkau+7Eg0HTJvJAqlHdSc9xUGjFdU8FPwk3StJCf2/w/qIehnQ+8dug8l1TTU0tna2U9NKstVdamHBjlBiY6y4bG55bvDKTuio7eqSn4vupXgagoH/YdsUsWHKjUDXsQQM8IOMX9YGLBU63crGSrilBPPg+G4YrtMBAVIxZ8IDb8xtdSBSwfMfX8BH/A0sdxKVA09Fj1LhNuqTN4ytX9sl64pgiZOXKqR6FI5H5DgqQcoxplyzIbhqt5A7WFKTCHHkGwvc7LXayrqJFd/Yk4aUS0CU5UEnhhQkchmvPXprBHkVgp2jYB7z4SUboPFLUSG4KJiTmur4XuyaSsNpNGGrIVOyydinXTouNkMp81ZsgUHSXFqavYxXJ6I6Xz13ggs4vvJcX7l0WLjapLqw40i4yaeqhO9XqDWxWA2iI9pmguy+vYe0WwQLfswT0nxj5x/cs715H/zRwf1GN0e3xALUtcJO8pjajMIxdbV0NjbFaYm/goaM8AbnDhnHBUmTEMJ5TXOjIAXy6VbImIRZiS7YKPFZwozlD22pxyx0GYFp1KHy2Y1FvvkVzgwnjff2ojtULL8aXIkB2OciHD3oWjIXju9csq+05H3BQg2WxhZaz3tYpkf3yya4z3q7I1zFUx1Z8DBZKbN5dAZOQBLaJccBap+ZHOoa7+oVYb+UNUABK5ABtKHF3KLh1nrbW6tDDix2PyjRJSd82DaAtRzpm0DmZTP5nWo6b8Vjo5TD5OnPg215CO0j5bOVcrdxWSfV5H7jeVvdzu3CwgshufVD/Lihq6kOxbhJfF4UgYNenPXa5JyFxnI8pJaKDyR49mETLx6ceIcga5H7um4P2/eO84QU/Un+XTd/JdzVQwj4YgYOdphYtMRCzp/1oVXYufo68Gnasc6fJkps44lwcQqiNq21rsi1IFMg+Wgdj2thg5mzzm/s4i638pRSipw6Rx0gI4aqfP2monAQ+wyPUP/oL32LX0gQAW6gKOI2KHJ+kLDNUVoFo3gtcx/J7lafSb/YZ3WUB9oCvG318Hv875esvdVhiovOL8TWK6OKKq49QUQdE4PZQ3LJWCc87fyqkM1N+FDKyC72CcNYL3Ohkr/yrlp+sv8edakfarla0DqOxBAIfAtKM0IijNg4DXhMwa0GITiyPstib2OUrHWS/CWjpxZg2yvqFwe4O1/Sek4Y0EDNlERN7ASC9i8d/X6qKrZV+Vl0zrztmMOycYpYHf2NcAOMVjEwsT+wxQ1xoTUjMJmTEJjMgCKyOTRvQ6kPcHQnzEQYFWrJEyJ//PTFaZZAMu7W7O5rz9xz1wzFQGPws5w8+7Z22HBfg9WOf7daj3R1xczIy5nF6WHPyu3BiiczWDJHTqf5kHxgAiJDXWhbhxysYcCuXwjTq+Ty0DTS64pGGikWYeVwOKq+/pTQd43ygZ6iq6LDvUx0Ech0LK0HzcMg6BEH07wh4bFrLbRGgjnVC2i/LVOEtFzkcpYIHgBW4tXemgr5/j+UgXbOyBetjLj6If7MbxoPRHpOUm1FLX5JZNjOaM44jeZpJFLFxp5lJQtUc3jDssRt769rJ3/KDMNqiunQYkEky58kF3oo8FsU1g1V7wOsL5GH6QsmtEDEN3JFmpppuCnurH3fIFQGNM0ix4e5dbvm7cTX1SI4Kkmj6lCistaMqI825n428SIrPBYBKdDlNzwpQYogu5N64cumvsdxkT7X+SW73gxCtTZ4pX/qB6myXlNJb8