Ny ranking: Kommunerna som är bäst och sämst på service till företagen

Företagsklimat Boden har bäst företagsklimat av alla kommuner i landet. Det visar den ranking av NKI, nöjd kund-index, som just Sveriges Kommuner och Regioner just publicerat. Storstadkommunerna har det betydligt tuffare.

Ny ranking: Kommunerna som är bäst och sämst på service till företagen
Det går trögt med byggloven på Gotland. Foto: Adobe Stock

Det är nionde gången sedan 2010 som kvaliteten på kommunernas myndighetsutövning och service har mätts av SKR, Sveriges Kommuner och Regioner i samverkan med Stockholm Business Alliance.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Företagarna får betygsätta sina kommuner inom sex olika områden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringskontroll. Dessutom betygssätts även upphandling, om än separat.

Snittet för de sex myndighetsområdena som redovisas ihop ligger på NKI 74. Samma som förra året. Det är första gången sedan starten som index inte höjts. Då, 2010, låg det på 66.

När det gäller faktorer som information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet så får kommunerna högst betyg när det kommer till bemötande, 80, medan informationen ligger på 73.

Sett till respektive myndighets- och serviceområde så får brandskyddet högst betyg, 82, jämfört med bygglov som hamnar sist på 66.

Ingen storstadskommun – eller grannkommun till storstad – hamnar på topp tio.

Absolut sämst betyg, alla kategorier, fick Gotland för sin bygglovshantering (NKI 35). Och bästa betyget gick till Upplands-Bro i kategorin livsmedelskontroll (NKI 95).

10-i-topp

  1. Boden, 88
  2. Kalix, 86
  3. Höganäs, 86
  4. Härnösand, 86
  5. Åstorp, 86
  6. Åmål, 86
  7. Kungsör, 86
  8. Trosa, 85
  9. Hedemora, 9
  10. Älvkarleby, 10

10-i-botten

  1. Bollebygd, 56
  2. Örkelljunga, 60
  3. Ljungby, 60
  4. Simrishamn, 61
  5. Haparanda, 61
  6. Finspång, 61
  7. Borlänge, 62
  8. Tomelilla, 62
  9. Nykvarn, 62
  10. Ale, 63

Malmö bäst av storstäderna

  1. Malmö, 74 (plats 114)
  2. Göteborg, 71 (plats 147)
  3. Stockholm, 70 (plats 151)

Tio i topp bland större kommuner (mer än 40 000 invånare)

  1. Nacka, 83
  2. Lidingö, 82
  3. Järfälla, 82
  4. Mölndal, 81
  5. Motala, 80
  6. Trollhättan, 80
  7. Österåker, 79
  8. Uddevalla, 79
  9. Piteå, 79
  10. Kalmar, 79

Bäst på upphandling (Nöjd upphandling-index, NUI)

  1. Falkenberg, 74
  2. Oxelösund, 73
  3. Haparanda, 71
  4. Lysekil, 70
  5. Tierp, 68
  6. Tanum, 68
  7. Lekeberg, 67
  8. Solna, 67
  9. Täby, 66
  10. Enköping, 66

Om undersökningen

Undersökningen genomförs bland företagare som har haft ett ärende inom ett eller flera av ovan nämnda myndighetsområden. Företagarna får i en enkät besvara frågor om kommunernas service vad gäller information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Enkäten för upphandling följer samma struktur men frågorna skiljer sig där en del från den ordinarie mätningen.

I enkäterna ger också företagarna en helhetsbedömning av sitt ärendes hantering. Det är denna helhetsbedömning som ligger till grund för måtten ”nöjd kund-index” (NKI) respektive ”nöjd upphandlings-index” (NUI).

198 kommuner och 11 gemensamma förvaltningar/förbund deltog i undersökningen 2021. Svarsfrekvensen blev 49 procent för NKI-mätningen och 52 procent för NUI-mätningen.

(Källa: SKR)

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.