-->

Nu vill svenskarna mötas igen

Verktygslådan Pandemins isolering har ändrat våra mötesbeteenden och påmint oss om betydelsen av relationer och mänsklig kontakt. I årets upplaga av Svenska Mötens trendrapport står ”Tillsammans” med en större social närvaro i centrum när möten och konferenser nu bokas. Nu vill svenskarna mötas igen.

Nu vill svenskarna mötas igen
Jämfört med tidigare är det en betydligt större efterfrågan på att genomföra möten i andra former än bara i det traditionella konferensrummet.

Relationer, mänsklig kontakt samt en högre fysisk och social närvaro står nu i fokus när möten och konferenser bokas. I Svenska Mötens årliga rapport, som baseras på analyser och undersökningar framtagna av flera olika aktörer inom besöksnäringen, menar drygt 44* procent av mötesbokarna att social närvaro är en av de viktigaste komponenterna för en lyckad konferens. Det är den högsta noteringen sedan Svenska Möten började sin rapportering för åtta år sedan.

– Jämfört med tidigare är det en betydligt större efterfrågan på att genomföra möten i andra former än bara i det traditionella konferensrummet, säger Petra Englund, boknings- och försäljningsansvarig på SABIS där bland annat Smådalarö Gård Hotell & Spa, Krusenberg Herrgård och Fågelbrohus ingår.

Svenska Möten ser en korrelation mellan trenden och en post-pandemisk återväxt, framför allt syns ett ökat behov av att fysiskt interagera med andra efter två år av isolering och pandemirestriktioner.

Hybridmöten det bästa eller sämsta av två världar

– Vi ser att pandemin har ändrat våra beteendemönster när det gäller det personliga mötet. Framför allt ser vi en förflyttning från individfokus, som tidigare varit vanligt, till ett starkare fokus på relationen. Möteserbjudanden som är umgängesstarka och relationsfokuserade har därför fått ett lyft, berättar Jannis Norén Karras, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Svenska Möten.

Nya beteendemönster och trender syns även i mötes- och konferensmiljöerna. Svenska Möten ser i sin rapport en större efterfrågan på personliga och umgängesvänliga miljöer med ”hemma”-känsla som uppmuntrar till avspända möten och stärkta relationer.

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.