I rapporten ”Mycket snack och lite verkstad – fördomsfri rekrytering i Sverige 2021″ presenterar TNG ett omfattande statistikunderlag, där det bland annat framkommer att 56 % av svenska chefer tycker att det är viktigt att ett personligt brev finns med i en jobbansökan. Bland HR-specialister är motsvarande siffra 44 %.
Många chefer ”läser mellan raderna” i ett personligt brev
HR & Arbetsmiljö
Enligt en kartläggning bland 1 000 chefer och HR-specialister som rekryterings- och bemanningsföretaget TNG genomfört, efterfrågar chefer i högre grad än HR ett personligt brev i en jobbansökan. Ett skäl är att de upplever att det personliga brevet ger en bättre bild av kandidaten.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
En förklaring till resultatet kan ligga i att fler inom HR (42 %) än chefer (32 %) är oroliga att medvetet eller omedvetet påverkas av informationen som finns med i det personliga brevet. Till exempel om personen har småbarn eller fritidsintressen som särskiljer sig mycket.
Dessutom uppger 32 % av de chefer och vd:ar som deltog i undersökningen att de vill, och menar att de kan, läsa mellan raderna i ett personligt brev för att på så sätt få en bättre bild av kandidaten. Motsvarande siffra bland respondenter inom HR är 24 %.
Vidare menar 68 % av cheferna att de i ett personligt brev kan se vad kandidaten drivs och motiveras av. Medan 44 % efterfrågar ett personligt brev för att se hur bra kandidaten är på att uttrycka sig i skrift.
Trots att det personliga brevet av kartläggningen att döma är en vattendelare ser TNG:s vd Åsa Edman Källströmer, ändå en klar trend:
– Det är tydligt att medvetenheten om riskerna med det personliga brevet idag ökar bland chefer och HR-specialister i hela Sverige. Vi ser också att allt fler i offentlig sektor följer efter här, vilket är positivt. En förklaring kan vara att det idag finns betydligt mer effektiva – och fördomsfria – sätt att få tag i den information man traditionellt söker i ett personligt brev. Exempelvis genom att låta kandidaterna genomföra digitala screeningtester som objektivt bedömer olika färdigheter. Eller att be om en motivationstext för att utan omvägar få en inblick i vad kandidaten drivs och motiveras av, säger hon