Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Mål – det mest betydelsefulla och betydelselösa vi har

Krönika Så var vi här igen med löften om att bli en bättre människa, ledare, hobbyodlare eller i alla fall kompis som känns helt naturligt såhär års. Vi har kommit en bit på väg med inspirerande workshops, ledarskapsutbildningar oändliga podd-avsnitt och självhjälpsböcker. En och annan metod ska väl inte vara så svårt att hitta i det egna arkivet?

Mål – det mest betydelsefulla och betydelselösa vi har
Helena von der Esch är krönikör hos Vd-tidningen.

I de flesta fall tar vi till det gamla hederliga arbetet med målsättning som metod. Vi har ju lärt oss hur viktigt det är att sätta delmål och slutmål för att nå vad det nu är för typ av excellens vi eftersträvar. Är ett mål betydelsefullt som metod? Hur vet vi att det inte bara blir betydelselöst fluff i strategidokumentet eller i odlingsplanen?

I många år har jag haft förmånen att arbeta med kollegor som dagligen stöttar entreprenörer och företagsledningar i ägarleda företag att skapa hållbar tillväxt. Entreprenörer visar på modiga drömmar och visioner som ofta visas upp med hjälp av mål.

En avgörande faktor är hur man resonerar när man sätter målen. För att föra det resonemang måste man börja med att bestämma var man är idag och hur man kom hit? Att beskriva den historiska resan kan vara viktigare än själva målarbetet i sig. Först då kan alla i verksamheten som förväntas bidra tolka målet. Det skapar dessutom insikt och tillhörighet men allra viktigast av allt ett syfte för att målet sätts i ett relevant perspektiv.

Den verksamhet som beslutar om klimatmål genom att definiera ett nettoutsläpp kopplat till ett datum behöver jobba mer än så. Beskriva hur datumet valts, åtgärder för att nå det och varför det är viktigt för verksamheten. Annars riskerar man skapa mål för galleriet som endast utlovar en otydlig förändring. Inte varför det är viktigt för verksamheten och dess avtryck. Det kan riskera förluster i form av betydelsefullt engagemang på vägen.

Ledaren själv kan vinna på att våga se sig om och upptäcka troliga hinder för målarbetet. Inte enbart synliga hinder som konkurrens, konjunkturförändring och rädsla för att ta risker. Det finns hinder som inte är lika enkla att synliggöra. Som hur vi låter oss påverkas av andras reaktioner om våra mål? Vad säger och gör andra när vi kommunicerar våra mål? Hur mycket låter jag mig nedslås av antagna bilder av andras reaktioner på mina mål? En stor hjälp är att omge sig av människor som inspirerar till detta istället för att ducka för det. Entreprenörer är modiga ledare som gärna talar om mål och resultat. Kraften i en framåtriktad plan bygger man på att arbeta tillsammans i en grupp som är trygg att utmana varandra och gamla sanningar för att våga ta ansvar att motivera målet för andra. Man först och främst- bilda sig en gemensam bild av utgångspunkten, var vi är idag. När ägare, styrelse och ledning lyfter blicken såhär blir det ringar på vattnet.

Så vi tar oss försiktigt ned från våra höga hästar av nyårslöften och förhastade mål, funderar istället på hur vägen vi står på ser ut och hur den skapats så den bär framåt.

Fakta

Helena von der Esch

Affärsrådgivare, Grant Thornton, och specialist långsiktig strategi för ägande och styrning i familjeföretag.

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.