Å andra sidan stirrade sig Nokia blinda på gamla konkurrenter, ett krångligt operativsystem och på enkla dum-telefoner medan Google och Apple marscherade in rakt framför ögonen på dem. Vi vet alla hur det gick sedan.
Just det där med att saker sker framför ögonen på oss utan att vi är medvetna om det är ett eget kapitel inom psykologin. Ett uttryck att känna till är ”Inattentional blindness”. Det betyder att hjärnan prioriterar bort intryck och tankar som inte är en del av ditt fokus. Det finns ett känt experiment (sök på Inattentional blindness och Gorilla) där människor skulle titta på en filmsekvens med ungdomar som passar en basketboll mellan varandra. De skulle räkna hur många gånger bollen passades. Efteråt fick de frågan: ”Såg du gorillan?”
”Vilken gorilla?” svarade de flesta. De hade helt missat en människa i gorillakostym som spring in på planen.
Vad vill jag säga med allt det här? Jo, titta på vilka du har i din ledningsgrupp. Tycker alla exakt lika? Är ni hårt drillade att bara fokusera på ett fåtal nyckeltal? Eller har ni en höjd i samtalen och en bred omvärldsbevakning? Vågar ni tänka nytt? Det kommer att vara avgörande för er framgång.
Fakta
Antoni Lacinai
Han är föreläsare, författare och utbildare i kommunikation, mål och möten. Han har de senaste 25 åren jobbat med att hjälpa företagsledare att förbättra sin kommunikation. Han har nu senast skrivit boken ”Missförstå mig fel”.
publicerad 3 december 2020