Rapporten, som är framtagen av konsultbolaget Boston Consulting Group (BGC) handlar om jämställdhet i stora bolag världen över. Den pekar på att nordiska bolag har en mer homogen ledning än på många andra håll.
Jämställdhetslistan som Sverige inte toppar
Social hållbarhet
Svenska storbolag har ont om kvinnor i ledningen. Det visar en ny rapport, som bland annat granskat andelen kvinnor på ledande poster i större börsbolag. Storbolagen i de nordiska länderna ligger generellt långt efter när det gäller jämställdhet i ledningen.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Jämställdheten ser inte ut att bli bättre
I Sverige handlar det bland annat om att majoriteten av vd:arna på de granskade bolagen är män. Enligt rapporten är det dessutom troligt att den manliga dominansen kommer att hålla i sig framöver, eftersom 84 procent av de anställda på affärskritiska roller också är män.
– Sverige och Norden är stolta över sitt jämställdhetsarbete, men den här rapportne visar med eftertryck att det finns mycket kvar att göra. Kvinnor är fortsatt långt från de avgörande besluten i svenska storföretag, och där har många länder kommit längre, säger Thomas Jensen, BGC, i en kommentar.
Svenska män leder i Sverige
Vd:arna är inte bara män, de är också av samma nationalitet som bolagen de arbetar i. Det gäller 63 procent av de granskade vd:arna i Sverige och hela 79% i Norge. ”Det är uppenbart att de viktigaste beslutsfattande positionerna i de största nordiska bolagen innehas av en extremt homogen grupp människor” skriver BGC i rapporten.
Andra slutsatser är att det i Norden är stor skillnad mellan kvinnor och män när det gäller möjlighet att avancera tidigt i karriären.
I rapporten framhålls också att Sverige hamnar på plats 35 på WEF (World Economic Forums) lista över länder med relativt sett stor andel kvinnor på ledande poster. En föga imponerande plats, men ändå långt före såväl Finland som Danmark och Norge.
Kopplingen till affären saknas
Själva grundproblemet är att jämställdhet ses som en HR-fråga, enligt rapporten. Företagen har inte sett kopplingen mellan jämställdhet och affärer.
– Det handlar inte om att göra gott, utan om att lyckas som företag. Då krävs det nytänk i alla led, och att satsningen förankras i affärsstrategin, säger Thomas Jensen.