I en artikel i Harvard Business Review tar Art Markham, professor i psykologi och marknadsföring vid University of Texas i Austin upp frågan om hur man ska hantera situationen när en värdefull medarbetare vill sluta sin anställning
Han menar att om den uppskattade medarbetaren ännu inte har accepterat ett nytt jobb så ska man som chef naturligtvis göra allt vad man kan för att behålla denne. Hans tips är att prata igenom ordentligt hur hen tänker kring sin anställning och då även vara beredd på att få höra en del obekväma synpunkter. Det kan vara så att chefen är den siste personen som får reda på om det finns problem på arbetsplatsen.
Läs mer: 6 sätt att bli av med bra medarbetare
Art Markham konstaterar att ibland, ofta i början av en persons karriär, är lönen som är en del av problemet. När de börjar sitt första jobb är de bara glada över att ha blivit anställda, men när medarbetaren förstått hur värdefulla de är för företaget kan de känna att de är värda att få mer betalt. Detta kan då lösas ganska snabbt.
Men ofta är det större saker än lönen som ligger bakom önskan att byta jobb. Då gäller det för chefen att ställa många frågor om målet med medarbetarens karriär, hens ambition och önskningar. Här kan chefen föreslå nya projekt, mentorer och kompetensutveckling. Det gäller för chefen att också visa sin syn på hur framtiden för medarbetaren kommer att se ut om några år.
Men ibland finns det gömda problem som chefen inte känner till och som man inte kan lösa och det kan också vara så att medarbetaren vill ge sig ut på nya äventyr. Om medarbetaren redan bestämt sig för att sluta är det bästa att chefen gratulerar hen till det nya jobbet. Det är viktigt att hen har en bra känsla gentemot sin tidigare arbetsgivare.
Läs mer: Så här gör du när en medarbetare får ett annat jobberbjudande
Art Markham har sett en boomerangtrend där medarbetare lämnar ett företag en tid för att sedan komma tillbaka. Genom att visa att man som chef bryr sig om deras framtid blir vägen lättare för dem att komma tillbaka. De kan också få veta att dörren tillbaka alltid är öppen.
Även om den uppskattade medarbetaren aldrig kommer tillbaka är sannolikheten stor att de finns kvar i samma sfär och arbetar med ett konkurrerande företag. Om hen har en positiv bild av företaget som hen lämnat ökar möjligheten till samarbete kring något projekt i framtiden.
Art Markham menar att man ska behandla medarbetare som lämnar som potentiella ambassadörer för firman. Det kan då bli så att de rekommenderar sin gamla arbetsgivare för nya kollegor som behöver en förändring i arbetslivet.
.