För att genomföra ett samtal med medarbetare eller chefer framgångsrikt gäller det att förstå vilken typ av samtal och vilka redskap och tekniker man ska använda. I den här guiden går vi igenom en rad olika typer av samtal och hur man ska tänka som den som initierar och leder samtalen. Här ger retorikexperten Serena Mon de Vienne som skrivit boken ”Framgångsrika samtal”, sina experttips.
Expertguide: Samtalsskolan för framgångsrika samtal
Ladda ner I den fjärde expertguiden från VD-tidningen kan du ta del av fyra delar om hur du kan genomföra framgångsrika samtal som vd. Guiden bygger på tips från retorikexperten Serena Mon de Vienne.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Del 1: Är du säker på att det är feedback du ger?
Det gäller att ha klart för sig vilken typ av samtal du som vd vill ha. I Sverige där vi ofta strävar efter konsensus blandar vi ofta ihop feedback- och acceptsamtal – där det senare samtalet bygger på ett beslut som inte är förhandlingsbart.
Del 2: Samtal om medarbetarens utmaningar
Att möta en medarbetare i ett samtal kring dennes problem kräver stor lyhördhet och förståelse för vilken typ av samtal som bör användas. Gäller det att coacha, lyssna eller att ge tydliga råd? Här reder vi ut begreppen.
Del 3: Konsten att säga förlåt
Alla gör vi fel ibland, och för dig som chef kan misstaget drabba en medarbetare olyckligt. Då krävs det ofta ett ordentligt reparationssamtal, men ett sådant samtal kan kräva både stor lyhördhet och tålamod.
Del 4: Var tyst och lyssna!
Uppmärksam tystnad är ett viktigt verktyg i kommunikationen med dina medarbetare. Här går vi igenom 4 former av lyssnande.
Det här är den fjärde guiden från VD-tidningen där vi samlar matnyttiginformation i ett ämne som ger dig bättre förutsättningar att lyckas som vd. Här finns alla guider.