Boken The future of Data släpps den 21 mars. Den ger användbara insikter och vill inspirera företag till att bli “data masters”, ett begrepp som man i boken använder om företag med hög digitaliseringsgrad och datadriven verksamhet, och som enligt en studie från Capgeminis eget forskningsinstitut CRI, visar att företag som investerat i att bli ”data masters”, har ökat sin lönsamhet med hela 22 procent, jämfört med genomsnittliga organisationer.
”Data masters” får betydande konkurrensfördelar
Digitalisering & IT
Hur ska företag och företagsledare maximera och utnyttja kraften i data för att fatta bättre beslut, förändra sin organisation och öka sin konkurrensförmåga?
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– Många företag i Norden halkar efter när det gäller datamognad och blir därmed mindre konkurrenskraftiga. Även om många organisationer har en viss grad av datamognad och är på väg att bli ”data masters” kan vissa företag riskera konkurs om de inte omfamnar data och ny teknik som till exempel AI, säger Rickard Sandberg, chef för Center for Data Analytics och docent i tillämpad matematik och statistik, Handelshögskolan i Stockholm och en av medförfattarna till boken.
I boken djupdyker författarna i nordiska företags verksamheter och analyserar med hjälp av världsledande forskare och experter vad skillnaderna mellan datakunniga/digitala företag kontra mer traditionella företag i Norden beror på.
– Vi har vant oss vid att Norden ofta rankas i toppen av olika globala index för sin konkurrenskraft, entreprenörskap och innovationsförmåga. Samtidigt vet vi att det är svårt att skala upp och ta ut innovationer på olika marknader utan att vara datadrivna. För närvarande finns det väldigt få nordiska företag som verkligen kan lyckas skala upp framgångsrikt med hjälp av data och AI, berättar Anil Agarwal, vd på Capgemini i Norden.