Därför ska du boosta ditt digitala vd-varumärke

Bloggen Tystnad i digitala kanaler är aldrig neutral. Kommunikationsrådgivaren Edit Künstlicher ger råd till dig som vill bygga ett relevant vd-varumärke.

Därför ska du boosta ditt digitala vd-varumärke
Foto: Press/Adobe Stock

Jag var nyligen på ett första möte med en vd som vill återuppta bygget av sitt personliga varumärke. Men hen hade hamnat i limbo och kommit av sig efter en längre tid av tystnad. Sånt händer!

”Jag är inte så mycket för det där med att synas och höras.”

”Jag velar och vet inte riktigt vad jag ska skriva om på LinkedIn.”

”Jag vill inte framstå som skrytig.”

De här meningarna hör jag ofta från företagsledare som är på väg att bygga sitt personliga varumärke, men ännu inte börjat. Eller så är de redan i gång, men har slutat underhålla det. Jag brukar likställa det med en företeelse som inträffar några veckor in i januari, dagen när flest antal människor bryter sina nyårslöften – den har till och med ett namn: Quitters day. Den infaller andra fredagen i januari.

Precis som en livsstilsförändring i samband med ett nyårslöfte, är det personliga varumärket inte en kampanj med start och slut, det är snarare en levande del av din professionella identitet.

Problemet är: i digitala kanaler är tystnad aldrig neutral. Den tolkas. Den fylls av andra. Och tystnad gör det svårt att bygga det mest eftertraktade kapitalet i näringslivet just nu – förtroende.

Jag ska ge dig ett exempel. Tänk dig att du får ett tips om en ny vd-kandidat, en investerare eller en samarbetspartner. Vad gör du? Du googlar såklart. Kanske klickar du in på LinkedIn, kikar på senaste inläggen, spanar på vilka andra de interagerar med.

Men vad händer om det är tyst? När det finns luckor i det digitala fotavtrycket. När det senaste inlägget är från 2018 och profilen är mer ett cv än person – ja då minskar intresset. För den digitala närvaron signalerar inte bara vad du kan. Den berättar vem du är. Och om du inte visar det själv, kommer någon annan fylla i luckorna.

Jag säger inte att du behöver bli vd-influencer. Du behöver bli igenkännbar.

Nu menar jag inte att ett starkt personligt varumärke behöver vara ”högljutt”. Inläggen behöver inte ens vara särskilt frekventa. Men det måste vara konsekvent. Ett digitalt fotavtryck är färskvara. För du bygger inte tillit genom enstaka utspel, utan genom att skapa en känsla av närvaro. Som att alltid dyka upp i rätt sammanhang, med rätt röst, i rätt ton.

Tänk långsiktigt, inte viralt. Det spelar mindre roll om ditt inlägg får tusen likes – viktigare är att rätt personer ser att du står för något över tid. Expertis. Engagemang. Erfarenhet. Eller varför inte humor, självdistans eller mod?

Jag säger inte att du behöver bli vd-influencer. Du behöver bli igenkännbar. Här är tre sätt att börja en social kanal som du föredrar:

  1. Lyft andra i ditt nätverk eller goda exempel från din bransch! Det är alltid en god idé att lyfta folk som gör bra saker.
  2. Återvinn insikter: Har du hållit en dragning, haft ett intressant kundmöte eller deltagit i en panel? Summera dina tre viktigaste takeaways i ett inlägg.
  3. Dela andras innehåll – med en tanke: Du måste inte skapa eget varje gång. Dela något du tycker är relevant och addera en kort reflektion. Det visar på engagemang och omvärldsbevakning.

Vi är på väg in i en tid där AI genererar innehåll snabbare än du hinner säga ”pressmeddelande”. I det bruset blir det personliga varumärket inte bara viktigt – det blir valutan som gör dig unik. Autenticitet, kontinuitet och relationer är inte skalbara för maskiner. Men de är skalbara för dig, om du börjar nu.

Ställ dig frågan: Hur färsk är din digitala närvaro?

För i en tid där allt kan kopieras, är det kontinuiteten i ditt personliga varumärke som skapar originalet. Våga visa det!

Edit Künstlicher har jobbat med att bygga, förädla och skydda personliga varumärken sedan 2013 inom ramen för byrån editK. Kunderna innefattar allt från offentliga profiler och författare till styrelse och ledningsgrupp i näringslivet. Hon är även programledare för podcasten ”Påverkarna”.

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.