Läs mer: Matnyttiga tips kring prissättning
Tidigare forskning har framförallt undersökt hur prisbeslut tas med koppling till tillverkaren, dagligvaruorganisationen och kunderna, men Madelen Lagin visar med hjälp av sina studier att även butikschefen har en viktig roll i prisbesluten.
– Mina resultat skulle kunna påverka dagligvaruorganisationens sätt att fatta prisbeslut i och med att relationerna till tillverkare och konsument justeras av de beslut som butiksägarna gör. Alla parters relationer och agerande blir viktigt att ta i beaktande när vi diskuterar prisbeslut eftersom butiksägaren egentligen är den som kontrollerar vilket pris som faktiskt sätts. Självklart är det många av ägarna som väljer att förlita sig på det som bestäms av dagligvaruorganisationen men den operationella friheten som butiksägaren i realiteten har är viktig att ha i beaktande, menar Madelen Lagin.
Läs mer: 3 tips om hur företaget kan öka sin lönsamhet
Hon har samarbetat med de tre största dagligvaruorganisationerna i Sverige under loppet av sin avhandling. I två av delstudierna har Madelen Lagin tillsammans med forskare från Stiftelsen Handelns Forskningsinstitut i Stockholm undersökt hur rabatter på tuggummin påverkar en enskild butik. I en tredje studie har hon tittat på vad effekterna blir om man höjer priset på malet kaffe marginellt. I två av tre experiment noterade hon det som kom att bli avhandlingens huvudspår, nämligen att butiksägarna i vissa fall valde att frångå den implementering som var beslutad om. Detta i sin tur ledde till att Madelen Lagin undersökte hur butiksägarna själva upplever sin behörighet att fatta beslut om prissättning.
– En förhoppning är att handelsorganisationerna i fortsättningen kommer beakta butikschefernas beteende i sina egna prisbeslut, säger Madelen Lagin.
publicerad 20 december 2018