I princip har alla bolag en strategi eller affärsplan. Framtagandet av strategin prioriteras ofta högt och 64 % av bolagen anlitar externa managementkonsulter för att utveckla en strategi och sätta mål för bolaget. Att bara ha en strategi skapar däremot inga resultat. En strategi skapar värde först när den genomförs och dess mål uppnås. Genomförandet av strategin är svårt och något som tenderar att prioriteras lägre av bolagen och en bidragande orsak till att initiativen i strategin sällan uppnås. Howwe Technologies Vd-undersökning visar att enbart 38 % av bolagen tar hjälp för att genomföra strategin. Ännu färre, 31 %, tar hjälp för att förankra strategin bland medarbetarna i organisationen.
I praktiken fastnar planer i analoga PowerPoint-dokument eller Excel. Bolag spenderar stora summor på externa konsulter med fokus på framtagandet och inte genomförandet. Konsekvensen blir alltför ofta att strategin fastnar på ledningsnivå, inte bryts ner till aktiviteter som de anställda kan exekvera på och i slutändan uppnås inte bolagets viktigaste mål i tid.