Svenskarna väljer bort kollegorna efter pandemin

HR & Arbetsmiljö Knappt hälften av svenskarna anser att den sociala gemenskapen med kollegor inte är lika viktig nu jämfört med före pandemin. Men vissa saknar den – särskilt yngre, där en av fyra värderar gemenskapen mer nu än före pandemin visar en ny undersökning.

Svenskarna väljer bort kollegorna efter pandemin
SAS undersökning visar att cirka 14 procent av de svenska konsumenterna började att använda en digital handelstjänst för första gången under pandemin. Foto: Adobe Stock

Bland de med barn, och i synnerhet de med små barn, upplevs balans i livet viktigare nu än innan pandemins utbrott. Det visar en undersökning av Sifo gjord på uppdrag av konsultföretaget Kvadrat.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Nästan hälften (45 procent) av svenskarna värderar den sociala gemenskapen med kollegor lägre än före pandemin enligt undersökningen. Men alla har inte tröttnat på kollegorna. 19 procent värderar den högre och 34 procent ser fortfarande gemenskapen med kollegor som lika viktig än före pandemin. Framför allt är det bland unga i åldern 18 till 34 år som kollegan stigit i värde, där en av fyra värderar gemenskapen mer nu medan 31 procent har en oförändrad inställning. 41 procent värderar den lägre. Samvaron på jobbet verkar minst viktig för äldre mellan 50 och 65 år, där 49 procent värderar den lägre och endast 13 procent värderar den högre.

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

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.