Ett sätt att förbättra tillväxten är att öka kundsegmentet. Det möjliggör mycket riktigt fler marknadsandelar och högre omsättning, men om man är oförsiktig kan det ske på bekostnad av redan befintliga kunder. När de nya kunderna som bolaget lockar till sig har andra prioriteringar, värderingar och behov, kan varumärket upplevas diffust och lojaliteten urholkas.
7 tips: Så hittar du nya kunder – utan att gå miste om de gamla
Varumärke Det räcker inte att bara identifiera en ny kundgrupp för att förbättra sin tillväxt. För ett långsiktigt hållbart varumärke och nya tillväxtmöjligheter krävs förståelse för hur kundgrupperna påverkar varandra. Här följer sju råd för att hitta nya kunder, utan att gå miste om de befintliga.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Marknadsföringsforskarna Ryan Hamilton och Annie Wilson etablerar i in bok The Growth Dilemma en fyrfältsmodell över relationerna mellan olika kundgrupper. Med avstamp i modellen kan du som vd skaffa en bättre förståelse för hur en utvidgning av kundbasen kan komma att påverka varumärket och i förlängningen bolagets ekonomi. Här följer sju råd, först framlagda i Harvard Business Review, till dig som vill attrahera nya kundgrupper utan att förlora de gamla.