5 tips på hur man lyckas med sin medarbetarundersökning

HR & Arbetsmiljö Hur ser man till att göra rätt sorts medarbetarenkäter, alltså att man ställer rätt sorts frågor? Här ger företaget BusinessWith 5 tips på hur man lyckas med sin medarbetarundersökning.

5 tips på hur man lyckas med sin medarbetarundersökning
För att se till att din svarsfrekvens är hög, ställ de viktigaste frågorna allra först i din enkät.

1. Ställ tydliga frågor

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Frågeformuleringen är A och O. Inga ledande frågor, inga påståenden, och ingen tvetydighet. För att få bra svar behöver de frågor som ställs i enkäten eller pulsmätningen vara enkla att förstå. Se till att det är tydligt vad som menas och försök inte leda medarbetaren i någon särskild riktning – du vill få ärliga svar för att kunna åstadkomma förbättring.

2. Viktigast först

Många medarbetare får myror i benen av undersökningar och pulsmätningar. För att se till att din svarsfrekvens är hög, ställ de viktigaste frågorna allra först i din enkät. Självklart måste medarbetarundersökningarna få vara omfattande, åtminstone då och då – men du vill samtidigt inte trötta ut din personal med enkäter i parti och minut. Satsa på kvaliteten och ställ relevanta frågor.

3. Förklara syftet

Det är enklare att driva engagemang kring själva undersökningen om du som chef eller HR förklarar syftet med den. Ge medarbetarna information på förhand om vad ert mål är med att genomföra enkäten eller mätningen, och varför ni anser att det är viktigt att de deltar och svarar ärligt på de frågor som ställs. Då kommer motivationen att öka.

4. Säkerställ anonymitet (GDPR)

Många frågor kan anses känsliga och då måste medarbetaren känna tilltro till att de svar som ges är anonyma. Du som chef ska inte kunna koppla svaren till en specifik medarbetare. Informera innan undersökningen hur ni gör med anonymitet, så att medarbetarna verkligen vågar svara utifrån hjärtat.

5. Använd ett oberoende verktyg

Ta in en tredje part som utför enkäterna eller pulsmätningarna. Det här är också ett sätt att visa personalen att ni agerar professionellt i hanteringen av deras svar, vilket också kommer driva upp svarsfrekvensen. Det kommer göra medarbetarna mer bekväma, och ni som arbetsgivare får hjälp av ett verktyg som kan analysera och hantera datan på rätt sätt.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste