1. Ställ tydliga frågor
5 tips på hur man lyckas med sin medarbetarundersökning
HR & Arbetsmiljö
Hur ser man till att göra rätt sorts medarbetarenkäter, alltså att man ställer rätt sorts frågor? Här ger företaget BusinessWith 5 tips på hur man lyckas med sin medarbetarundersökning.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Frågeformuleringen är A och O. Inga ledande frågor, inga påståenden, och ingen tvetydighet. För att få bra svar behöver de frågor som ställs i enkäten eller pulsmätningen vara enkla att förstå. Se till att det är tydligt vad som menas och försök inte leda medarbetaren i någon särskild riktning – du vill få ärliga svar för att kunna åstadkomma förbättring.
2. Viktigast först
Många medarbetare får myror i benen av undersökningar och pulsmätningar. För att se till att din svarsfrekvens är hög, ställ de viktigaste frågorna allra först i din enkät. Självklart måste medarbetarundersökningarna få vara omfattande, åtminstone då och då – men du vill samtidigt inte trötta ut din personal med enkäter i parti och minut. Satsa på kvaliteten och ställ relevanta frågor.
3. Förklara syftet
Det är enklare att driva engagemang kring själva undersökningen om du som chef eller HR förklarar syftet med den. Ge medarbetarna information på förhand om vad ert mål är med att genomföra enkäten eller mätningen, och varför ni anser att det är viktigt att de deltar och svarar ärligt på de frågor som ställs. Då kommer motivationen att öka.
4. Säkerställ anonymitet (GDPR)
Många frågor kan anses känsliga och då måste medarbetaren känna tilltro till att de svar som ges är anonyma. Du som chef ska inte kunna koppla svaren till en specifik medarbetare. Informera innan undersökningen hur ni gör med anonymitet, så att medarbetarna verkligen vågar svara utifrån hjärtat.
5. Använd ett oberoende verktyg
Ta in en tredje part som utför enkäterna eller pulsmätningarna. Det här är också ett sätt att visa personalen att ni agerar professionellt i hanteringen av deras svar, vilket också kommer driva upp svarsfrekvensen. Det kommer göra medarbetarna mer bekväma, och ni som arbetsgivare får hjälp av ett verktyg som kan analysera och hantera datan på rätt sätt.