5 tips hur vd:n ska lyssna på medarbetarna

Ledarskap Som vd är det viktigt att lyssna på sina medarbetare, sina kunder och även på sig själv. Om man bara sänder ut är det lätt hänt att bli fartblind, missa viktig information och fatta felaktiga beslut.

5 tips hur vd:n ska lyssna på medarbetarna
Det är viktigt att lyssna på sina medarbetare som vd.

Som världen ser ut idag handlar det mer och mer om att sända och nå ut.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Vi skriker högre och högre för att höras och med hjälp av algoritmer får vi hela tiden bekräftat att vår bild av världen är sann. Mer än någonsin behöver vi balans. Vi har ett stort behov av att nå ut men även ett stort behov av att nå in, säger Annika Telléus, som under 16 år arbetade med affärsutveckling inom H&M och nu driver det egna konsultbolaget Utvecklingsverkstan där hon lär ut lyssnandets konst.

Under sina år på H&M reste Annika världen runt och lyssnade, analyserade och tog reda på vad H&Ms kunder tyckte om H&M och om hur de uppfattade varumärket.

– En god lyssnare är närvarade, låter den som pratar stå i centrum och försöker inte att ta över samtalet. En god lyssnare accepterar den som pratar och det som sägs utan att döma, konstaterar Annika Telléus som sett att många människor tappat eller valt bort lyssnandet.

Hennes övertygelse är att vi måste väcka denna förmåga till liv för att vända många av dagens negativa trender. I sin bok ”Konsten att lyssna – vägen till större tillit och bättre relationer” ger hon ett bidrag till detta.

Får nya perspektiv

– När du lyssnar med full närvaro och vill väl så klarnar tankarna hos den du lyssnar på och personen blir klokare. Du som lyssnar får tillgång till nya perspektiv, större tillit och närhet, vilket i sin tur leder till att även du blir klokare och dina relationer blir bättre.

Annika Telléus menar att minst lika viktigt som att lyssna på andra är att lyssna på sig själv. Foto: Caroline Andersson
Annika Telléus menar att minst lika viktigt som att lyssna på andra är att lyssna på sig själv.
Foto: Caroline Andersson Annika Telléus menar att minst lika viktigt som att lyssna på andra är att lyssna på sig själv. Foto: Caroline Andersson

En sak som många stör sig på är när man berättat något känsligt och den andra personen säger ”Jag vet precis” eller ”Jag har varit med om samma sak” och tar över för att berätta om sina erfarenheter.

– Ibland kan det vara skönt att någon varit med om något liknande men det kan också förminska upplevelsen. Något som också kan irritera är när den andra personen talar om hur jag ska göra utan att jag bett om råd. Ännu värre är det om jag känner mig dömd av den som lyssnar, säger Annika Telléus.

Hon betonar att en god lyssnare ställer frågor för att den andra ska komma vidare – inte för att själv framstå som smart.

Tilliten växer

När någon lyssnar riktigt bra känner sig den som blir lyssnad på sedd och accepterad.

– Den får också möjlighet att hitta fram till sina egna svar och kan uppleva att tankarna ”lyssnas loss” och klarnar. Hos den som lyssnar ökar förståelsen för och närheten till den andra personen. Båda upplever att tilliten växer och att relationen blir bättre.

Annika Telléus konstaterar att om man lyssnar bra blir missuppfattningarna betydligt färre.

– Forskning visar att i grupper där alla kommer till tals och där man visar att man lyssnar på varandra både trivs och presterar gruppmedlemmarna som bäst.

Minst lika viktigt som att lyssna på andra är att lyssna på sig själv.

– Då blir vi klara över vilka värderingar vi har, hur vår vision ser ut och varför vi gör det vi gör, avslutar Annika Telléus.

Fakta

5 tips till en vd som vill bli en bättre lyssnare

  1. Ställ dig där den andra står och se världen därifrån.
  2. Lyssna nyfiket och öppet. Ta hjälp av kroppen för att visa nyfikenhet.
  3. Ha en treststegsmetod för hur man för fram förslag och idéer på möten: – presentera alla förslag neutralt. – lyft fram det positiva. – ta först därefter upp utmaningarna och välkomna diskussionen.
  4. Prata om lyssnande. Hur säkerställer ni att alla kommer till tals och att alla känner sig lyssnade på?
  5. Bjud in kunden och lyssna.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.