5 tips för ett mer delaktigt ledarskap

Ledningsgruppen Ett närvarande och utvecklande ledarskap på distans och i verkliga livet är nyckeln till framgång för dig som ledare och för din ledningsgrupp. Här kommer 5 tips för att ni ska kunna utöva ett sådant ledarskap.

5 tips för ett mer delaktigt ledarskap
Ett närvarande ledarskap är viktigt.

1. Frigör tid i din kalender

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Har du inte tid att checka in med medarbetarna så ofta som du skulle vilja eller behöva? Prioritera om! Delegera! Det är jättesvårt att göra det eller ens tänka det när du är nere i stresstratten, men det är likväl vad du behöver göra.

Ett viktigt sätt att undvika stress är att:

• Träna på att säga nej till sådant som varken är bråttom eller viktigt.

• Träna på att delegera, skala bort eller prioritera ned sådant som är bråttom men inte viktigt.

Rent praktiskt kan du göra det genom att avsätta en halvtimme varje vecka eller en kvart om dagen.

Skriv ner allt du vill och behöver göra, alla uppgifter som snurrar i ditt huvud. Många upplever att det är bäst för både fokus och överblick att ta ett kliv från datorn och skriva med papper och penna. Lista alla punkter du kan komma på. Rangordna sedan punkterna utifrån ena axeln: viktigt, och andra axeln: bråttom.

2. Schemalägg snack med dina medarbetare

Se till att avsätta tid för regelbundna enskilda samtal med dina medarbetare. Syftet är att hålla dig uppdaterad om hur medarbetaren mår och hur arbetet går och förstås att bygga på er viktiga relation!

Hur lägga upp samtalet?

Förbered ett par stående, konkreta frågor. Till exempel:

”Vad fungerar bra och mindre bra på jobbet just nu?”

”Hur tycker du att det fungerar att samarbeta på distans?”

”Vad är du stolt över just nu?”

Ta också tillfället i akt att ge positiv feedback. Regelbunden uppmuntran, uppföljning och återkoppling ökar nämligen vår arbetsprestation med i snitt 25 procent. Plus att det kommer att öka medarbetarens välmående! Och ditt eget – forskning visar ju att även vi själva mår bättre av att lyfta andra.

Det här är viktigt för alla, och ännu viktigare om du leder på distans. Under de senaste månaderna har många tillfällen för spontan feedback och betydelsefullt småprat försvunnit. Det är lätt att glömma bort att ge beröm när vi inte ses fysiskt och av just den anledningen extra viktigt att göra. En ny undersökning från plattformen Workhuman visar att 49 procent av de tillfrågade inte ens fått ett ”tack” från sin chef under covid 19-perioden.

3. Jobba med din kommunikation

Att kommunicera är något av det mest komplicerade som finns. Som ledare behöver du vara oerhört tydlig i din kommunikation och som ledare på distans behöver du vara ännu mer oerhört tydlig. Inför varje möte och samtal kan det vara en bra idé att gå igenom dessa punkter för dig själv:

• Vad är syftet med det här samtalet? Vad vill jag uppnå?

• Vilket är mitt huvudbudskap? Hur kan jag presentera det kort och koncist?

• Vilka är mottagarna/vem är mottagaren?

• Hur ska jag nå fram till dem?

Försök alltid att få kvitto på att mottagaren förstått vad du vill få fram. Ett bra sätt kan vara att fråga ”hur tycker du att vi tar det här vidare?”.

4. Våga ta tag i konflikter och svåra samtal!

Förmågan att hantera konflikter är avgörande för hur du uppfattas som chef. Att ta tag i konflikter kan vara både läskigt och känslosamt. Men en grundregel för konflikter på jobbet är att du som chef ska lägga dig i. Så tidigt som möjligt. Om ni lyckas hantera konflikten rätt, kan det utveckla både era relationer och ert arbetssätt.

Ett generellt och bra råd när du ska ha ett svårt samtal är att utgå från dig själv och dina upplevelser, istället för att attackera ”hur någon är”.

5. Bestäm dig och kör!

Om du själv inte vet vart ni ska – hur ska du kunna leda dina medarbetare rätt?

Var i bussen sitter du? I stressiga perioder kan det kännas som att du sitter fastklamrad i något av de bakre sätena, krampaktigt hållande i stolen framför, kämpande för att hänga med i svängarna. Men det är din buss. Det är du som kör! Ta ett djupt andetag och axla rollen som chaufför eller chef.

Det är vanligt idag att chefer håller sig ur vägen för att inte störa sina medarbetare. Men du varken behöver eller bör backa helt för att din personal ska känna sig självständiga. Din uppgift är att peka ut riktning och mål och ge medarbetaren det hen behöver för att lyckas. Den viktiga känslan av autonomi kan komma ur att du ger medarbetaren möjlighet att själv bestämma till exempel hur och när olika uppgifter ska genomföras – så länge de utförs inom ramarna för era gemensamma mål.

Källa: Framfot

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste