Pandemin i kombination med andra störningar i leveranskedjorna, som till exempel containerbrist och stopp i Suezkanalen, har gjort att svenska företag nu börjar se om sitt hus och ta hem produktionen från lågkostnadsländer. Många tillverkningsföretag har insett värdet av att ha underleverantörerna på nära håll för att säkra produktionen.
I sin doktorsavhandling har Cinzia Sansone, Tekniska högskolan i Jönköping, studerat vad svenska tillverkningsföretag kan konkurrera med om de inte kan göra det med pris. I studien ingår företag med tillverkning av fordon, kontorsmaterial, textil, plast och medicinska produkter.
Fem faktorer
Cinzia Sansone lyfter framförallt fram fem faktorer som svenska företag kan konkurrera med istället för ett lågt pris:
- Kvalitet – produkter med hög kvalitet.
- Tid – korta leveranstider.
- Flexibilitet – skräddarsydda produkter och brett sortiment.
- Innovation – innovativa lösningar för produkter och tjänster.
- Hållbarhet – hänsyn till miljö och klimat vid produktion.
Inom just kvalitetsområdet har svenska tillverkningsföretag stora möjligheter att hävda sig väl gentemot konkurrenter i lågkostnadsländer, menar hon.
– Sverige är ett resursstarkt land med stor tillgång till teknik, innovativa leverantörer och kvalificerad arbetskraft. Men för att lyckas krävs ett tydligt kvalitetsfokus på flera plan, som produkt, process, leverans och varumärke, säger Cinzia Sansone.
Medvetenhet kring hållbarhet
Även hållbarhet är ett område som får en allt större betydelse. Cinzia Sansone har i arbetet med sin avhandling överraskats av att svenska tillverkningsföretag har en så stor medvetenhet kring hållbarhetsfrågorna.
– Många företag har ett tydligt fokus på att tillverka miljövänliga produkter genom miljövänliga processer, säger hon.