4 tips på vardagsmotion när du jobbar hemma

HR & Arbetsmiljö I rådande pandemi, då många jobbar hemifrån, går man miste om den motion som man normalt fick av att ta sig till och från jobbet. Det är något som på sikt kan få konsekvenser för människors hälsa och i slutändan samhället i stort.

4 tips på vardagsmotion när du jobbar hemma
Försök få in en lunchpromenad eller varför inte ha ett ’walk-and-talk’ möte med någon istället för att sitta framför datorn. Foto: Adobe Stock

– Människor är gjorda för rörelse och aktivitet. Rör vi inte på oss får det negativa effekter för kroppen, både fysiskt och mentalt. Att inte vara tillräckligt fysiskt aktiv i sin vardag ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, vissa cancerformer och psykisk ohälsa som till exempel demens och depression. Risken för att dö i förtid ökar, oavsett orsak. Genom att utföra vardagsmotion kan vi minska risken för att drabbas av dessa sjukdomar, säger Maria Elvén, filosofie doktor i fysioterapi vid Mälardalens högskola.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Vuxna rekommenderas att utföra minst 150 minuters måttligt ansträngande fysisk aktivitet (då du blir lätt andfådd) per vecka för att nå hälsovinster. Det motsvarar till exempel 30 minuters rask promenad fem dagar i veckan, men det behöver inte vara 30 sammanhängande minuter.

– Alla rörelser räknas, så alla pass behöver inte vara 30 minuter eller mer. Även 10 minuters fysisk aktivitet flera gånger per dag är betydelsefullt, vilket du kan nyttja när du vill få in mer fysisk aktivitet i din vardag, berättar Maria Elvén.

4 tips på hur du får vardagsmotion när du jobbar hemma

• Morgonpromenad. Börja dagen med en promenad på samma sätt som du skulle ta dig till arbetet eller skolan en vanlig dag. Det gör att du blir piggare för att sätta igång med dagens arbete.

• Walk-and-talk. Försök få in en lunchpromenad eller varför inte ha ett ’walk-and-talk’ möte med någon istället för att sitta framför datorn.

• Rörelsepauser. Bryt ditt stillasittande genom att minst varje timme röra på dig några minuter. Gör några rörelser som sätter igång blodcirkulationen, gå och ta ett glas vatten eller passa på att småstäda. Sätt på ett alarm för att påminna dig.

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.