10 tips hur man använder data inom PR

Affärerna Här ger kommunikationsstrategen Karin Bäcklund på byrån Not Just Cake 10 exempel på hur man kan jobba med data i PR-sammanhang.

10 tips hur man använder data inom PR

Karin Bäcklunds 10 tips

1. Rapporter

Att göra återkommande rapporter, där man varje år, kvartal eller månad tittar på en viss information och analyserar i en rapport är ett klassiskt PR-knep för att få ut budskap, ta en position och att lyfta expertroller.

2. Undersökningar

Att samla in data genom en undersökning, själv eller genom att beställa, är ett bra sätt få fram ny kunskap som kan vara intressant för media. Det är också bra för som budskapsbärare utöver att ta en expertroll.

Läs mer: Alla ska bygga varumärket

3. Topplistor

Man behöver inte jobba med stora mängder data, utan man kan göra mindre uttag som topplistor, eller bryta ut en topplista från en rapport till exempel. Media älskar topplistor.

4. Insikter

Man behöver som sagt inte titta på en stor mängd data, utan det kan räcka med en insikt som är intressant.

5. Lokal data

Kan man bryta ner resultat av en rapport, undersökning, göra lokala topplistor eller insikter på olika sätt är det toppen ur PR-perspektiv. Lokalmedia älskar såklart lokalt anpassat innehåll.

6. Trender

Har man tillgång till data över tid kan också titta på trender som kan vara intressanta.

7. Priser och utmärkelser

Att instifta ett pris är även det ett klassiskt PR-knep för att få ut budskap, ta en expertroll för att skapa uppmärksamhet. Genom att titta på data kan man sålla fram potentiella vinnare från ett stort urval.

8. Mäta aktuella händelser

Att haka på aktuella händelser kan man göra på många sätt, ett är att titta på en aktuell händelse och addera data och insikter för att utveckla händelsen. Vissa jobbar med paneler, det vill säga att man regelbundet samlar information om olika frågor från en grupp och på så sätt kan man snabbt addera kunskap till en aktuella händelser.

Läs mer: Sätt digitala följare i första rummet

9. Resultat

Resultat är enkelt att gå ut med. Det kan vara försäljningssiffor, omsättning och eventuell vinst men även om en video fått en miljon visningar på ett dygn eller om en instagrambild blivit mycket delad. Det är ett supersmart sätt att få kampanjer att leva genom att bjuda på information om hur det går.

10. Stärka budskap

Genom att addera siffror i ett utspel blir det mer trovärdigt. Det behöver inte vara egna siffror, utan du kan låna av andra trovärdiga källor för att stärka din tes.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.