Vintergatan ett stöd i utvecklingen

Styrning Den 11 april kommer Cecila Nordén, verksamhetsarkitekt vid IRM, ut med boken ”Vintergatan - din verksamhetskarta” där hon berättar om denna modell för verksamhetsutveckling. En metod som utvecklats tillsammans med TUI och ett trettiotal andra företag.

Vintergatan ett stöd i utvecklingen

Vintergatan är en metod och en modell för verksamhetsutveckling som vuxit fram sedan 2013. Den är ett resultat av sökandet efter verklig nytta av verksamhetsmodeller.

Syftet med boken är att ge en inblick i vad Vintergatan är, hur modellen ska tas fram och ska läsas, samt vilken nytta den kan tillföra verksamheter utifrån de analysmetoder som den möjliggör av verksamheten idag och framöver.

I den här boken förklaras hur man med hjälp av Vintergatanmodellen skapar en egen verksamhetskarta att navigera efter. Vintergatankartan hjälper användaren att visa på hur verksamheten stöttar sina kunder, hur den påverkas av olika interna beslut – verksamhetsplaner, ekonomiska‐, projekt‐ och IT‐beslut – och hur dessa i sin tur påverkar varandra. Läsaren får också verktyg för att åstadkomma snabbare förändring i verksamheten, baserat på rätt beslutsunderlag.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.