
Det där är en fråga som jag har funderat ganska mycket på. Är det så eller är det vi som ledare som inte har hängt med i utvecklingen och förstår vad den yngre generationen behöver för att bli motiverade? Tror någon på allvar att människans basala drivkrafter skulle förändrats radikalt på kort tid när vi levt i över två hundratusen år? Eller handlar det om att förstå omvärlden ännu bättre och hänga med i den snabba utvecklingen som pågår nu? Att vara ständigt nyfiken och uppdaterad?
Vi människor har tre drivkrafter som får oss att springa ”den extra milen” och påverka sista raden i resultaträkningen. Förenklat handlar det om att bli sedd, hörd och bekräftad. Lyckas man som ledare få medarbetare att känna detta är mycket vunnet. De tre orden innefattar även att möta medarbetare med respekt men också att attrahera medarbetare med äkta värderingar. Värderingar som slår an en resonans inom oss. Ökad globalisering och ny teknik i en extremt hög hastighet parallellt med en accelererande klimatpåverkan innebär att nästa generation ser på världen annorlunda än vad de flesta av dagens vd:ar gör. Vi har olika mentala kartor i huvudet kring vad som skapar framgång och vad som är ”rätt” värderingar. Den nya rockstjärnan som går ut från universitetet har inte som ambition att bli en managementkonsult utan snarare en superentreprenör. Deras värderingar är sannolikt hållbarhet, äkthet och att göra skillnad i en eller annan form.


