nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Vd:ar bör följa sin intuition

Vd:ar bör följa sin intuition vid svåra beslut. Det hävdar en rad forskare från olika universitet i USA, Kanada och Europa. Detta stöds också av ett antal undersökningar från stora revisionsföretag.

Resonemanget och forskningsresultaten om intuition och beslutsfattande sammanfattas i en artikel på sajten Chief Executive. Där pekar de även på en studie från KPMG som visar att bara en tredjedel av de tillfrågade vd:arna litar helt på data och analyser. En annan studie från PWC visade att 59 procent av beslutsfattarna i huvudsak baserade sin beslut på egen bedömning och mindre algoritmer skapade av maskiner.

En studie av Jay Liebowitz vid Harrisburg University of Science and Technology visar bland annat att 65 procent av de tillfrågade vd:arna hade erfarenheten av att mindre erfarna anställda ofta litade mer på data än erfarna vd:ar.

Forskarna menar dock att det inte behöver vara en så stor motsättning mellan att använda intuition och att mer förlita sig på data. Genom att använda båda synsättet kan kanske ännu mer effektiva beslut uppnås. Studien visade också, intressant nog, att nordamerikanska vd:ar ofta liter mer på sin intuition än europeiska vd:ar.

Studien visar att vd:ar använder sin intuition för att känna större nöjdhet i sitt beslutsfattande. Att lyssna på de inre signalerna ses också som ett sätt att öka deras medvetande för beslutsfattande. Detta kompletterar deras användning av data och analys vid beslut.

I boken ”The Intuitive Executive: Understanding and applying ´gut feel´ in decision-making” ger författaren Sadler-Smith följande råd:

– Sök efter återkoppling och självförtroende för dina intuitiva beslut genom att lita på din magkänsla.

– Spela djävulens advokat. Testa intuitiva beslut, hitta invändningar mot dem, skapa motargument och prova hur robust magkänslan är när den utmanas. Fånga upp och validera din intuition.

Taggar:

Fler nyheter

Årets Employer Branding-företag utsedda

Undersökningsföretaget Universum Communication har utsett Sodexo, Unionen och Volvo Cars till ”Årets Employer Branding-företag 2019”. Utmärkelsen tilldelas företag som aktivt involverar hela organisationen i employer branding-frågor och som erbjuder bra karriär- och utvecklingsmöjligheter. 

Få har möjlighet att träna på arbetstid

En ny undersökning visar att fyra av tio personer i Sverige säger att de är i dålig fysisk form och fler är bekymrade över sin egen hälsa. Trots det visar även undersökningen att många arbetsgivare inte prioriterar personalens hälsa. Endast var tionde person uppger att de får träna på arbetstid.

Sveriges Friskaste Företag

Byggmästar’n i Skåne har tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan en miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här