– Redovisningskonsulter kan vara rådgivare som hjälper småföretagare att växa och nå sina mål. Därför är det välkommet att småföretagare efterfrågar allt mer rådgivning, och att byråerna blir bättre på att erbjuda det, säger Jan Söderqvist, Vismas branschexpert inom redovisning och revision.
Undersökningen bland svenska redovisningsbyråer visar att var tredje byrå, 33 procent, lägger mer tid på rådgivning till sina kunder i dag än för två år sedan. Totalt 41 procent tror att de kommer lägga ännu mer tid på rådgivning de kommande två åren. Samtidigt har varannan byrå, 49 procent, inte vidtagit några åtgärder för att för att hänga med i omställningen mot allt mer rådgivning.
Läs mer: Småföretagare vill ha mer kontakt med sin redovisningsbyrå
– Det är oroväckande att så många redovisningsbyråer inte har gjort någonting för att ställa om till ett nytt sätt att arbeta. För att kunna skapa värde i en tid när tekniken sköter allt fler av de gamla uppgifterna behövs aktiva åtgärder – inte minst för att locka kvalificerade konsulter, säger Jan Söderqvist.
Teknikutvecklingen har satt redovisningsbranschen under starkt omvandlingstryck. Kraven från kunder, bristen på digitalisering och svårigheter att hitta kvalificerade medarbetare är utmaningar som landets redovisningsbyråer ställs inför varje dag.
Läs mer: Entusiasmen viktig för integrerad rapportering
Bara var femte byrå, 21 procent, svarar att den är helt och hållet rustad för att möta trenden inom redovisningsbranschen med ökad rådgivning.