Småföretagare vill ha mer kontakt med sin redovisningsbyrå

Affärerna En undersökning från Visma visar att sju av tio svenska småföretagare vill ha en närmare och mer löpande kontakt med sin redovisningsbyrå. De vill då främst ha analyser och råd kring hur de kan utveckla sitt företag.

Småföretagare vill ha mer kontakt med sin redovisningsbyrå

– Det håller inte lägre att redovisningskonsulten bara hör av sig en gång om året och pratar om hur det har gått sedan sist, säger Jan Söderqvist, branschexpert inom redovisning och revision hos Visma Spcs.

Vismas undersökning visar att 66 procent av småföretagarna, vill ha en närmare och mer löpande kontakt med sin redovisningsbyrå. Så många som åtta av tio vill prata mer nutid och framtid än dåtid med sin redovisningskonsult.

Spontana kontakter där konsulten ringer upp och frågar hur det går är ovanliga i dag. Bara fyra av tio småföretagare, 40 procent, uppger att det någonsin har hänt.

– Trots digitala arbetsverktyg lägger många redovisningsbyråer fortfarande en stor del av sin tid på att hantera papper manuellt, konstaterar Jan Söderqvist.

Enligt EU:s statistikbyrå Eurostat ligger svenska småföretag efter sina kollegor i andra länder när det gäller digitalisering. Bara elva procent av företagen är på en avancerad nivå när det gäller digital teknik. Siffran är lägre än i något annat nordeuropeiskt land och långt under det europeiska genomsnittet på 17 procent.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.