Var rädd om ditt förtroendekapital – lärdomar från Coldplay-skandalen

Bloggen Ett lite för kärvänligt ögonblick mellan en vd och hans HR-chef fångades på video – och vips var båda av med jobbet. Vad gjorde den sparkade vd:n egentligen för fel? Varumärkesexperten Edit Künstlicher förklarar.

Var rädd om ditt förtroendekapital – lärdomar från Coldplay-skandalen
Foto: Christopher Faber / Adobe Stock

I somras blev en privat angelägenhet en offentlig otrohetsskandal som rullades ut på bästa sändningstid i globala medier. Under en Coldplay-konsert fångades en tech-vd och hans kvinnliga kollega i det som kallas ”kiss cam”. Kiss cam är en funktion som används på offentliga evenemang där en kamera väljer ut två personer i publiken, vanligtvis ett par, och visar dem på en stor skärm med förväntningen att de ska kyssas. Det är ett populärt inslag på konserter och sportevenemang.

Under just denna Coldplay-konsert valdes ett tidigare okänt par ut. När de zoomades in på storskärmen förväntade sig publiken en romantisk kyss, men i stället hukade vd:n undan och lämnade sin kvinnliga kollega generat ensam i strålkastarljuset. Både publiken i arenan och Coldplays sångare insåg snabbt att de två inte var man och fru – i alla fall inte varandras man och fru. En TikTok-användare råkade filma spektaklet, och vips blev klippet viralt med miljontals visningar inom 24 timmar. Förödmjukelsen för vd:n och HR-chefen var ett faktum, och båda fick lämna sina positioner på techbolaget.

Det är inte helt ovanligt att en vd får lämna sin post för att hen ”inte längre har styrelsens förtroende”, som det så fint heter när en vd får kicken. Men det är ganska ovanligt att en vd får sparken enbart för att han eller hon bedragit sin fru. En vd som är otrogen har hänt förut och det kommer säkert hända igen. Vad var det då som kan ha fällt avgörandet för att just den här vd:n fick gå för att han bedrog sin fru med en kollega?

Det är ganska självklart egentligen. Hans förtroendekapital var förbrukat!

Som vd bygger ditt personliga varumärke på ditt förtroendekapital. Ett förtroendekapital bygger i sin tur på kompetens, erfarenhet, praktisk handling och kommunikation över tid.

Just den här vd:n var ledare för ett företag med cirka 350 anställda, ett bolag vars officiella värdegrund kretsar kring ”ansvar, förtroende, etik, kultur och ledarskap”. Om denne vd skulle ställa sig på nästa kick off eller nästa kundmöte och hålla ett brandtal om ”kultur, förtroende och etik” men själv bedrar sin hustru tappar han sitt förtroendekapital hos både styrelsen, sina medarbetare och företages kunder.

Ett förtroendekapital är kanske det viktigaste en företagsledare kan besitta. Det går inte att leda andra utan att ha deras förtroende. Det går inte att sälja till kunder utan förtroende.

Som vd får man sällan en andra chans. Därför är det viktigt att vara medveten om vikten av och hur man kan skydda sitt förtroendekapital och indirekt sitt personliga varumärke.

Här är mina tre bästa råd på vägen:

  1. Lova inget du inte kan hålla – en av de största förtroendedödarna är brutna löften. Gör därför inga du inte kan infria.
  2. Underlova och överleverera – att överleverera är en underskattad förtroendebyggare. Det är något härligt med folk som är ödmjuka kring utlovad leverans och som sedan levererar över förväntan.
  3. Lev som du lär – om du kommunicerar att dina medarbetare ska ta ansvar för sin hälsa, bör även du ta ansvar för din i handling.

Läxan vi alla kan ta med oss från Coldplay-exemplet är att det tar många år att bygga upp ett starkt förtroendekapital och ett ögonblick att rasera det!

Edit Künstlicher har jobbat med att bygga, förädla och skydda personliga varumärken sedan 2013 inom ramen för byrån editK. Kunderna innefattar allt från offentliga profiler och författare till styrelse och ledningsgrupp i näringslivet. Hon är även programledare för podcasten ”Påverkarna”.

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.