nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Vad är svenska företag bäst och sämst på?

”Stay Ahead Index” som skapats av Tele2 för att mäta hur framgångsrika företag är visar att svenska företag rankar sig själva som bäst inom Innovation och it i sin verksamhet. Mest utvecklingspotential har de i personal-och arbetsmiljöfrågor.

Att driva ett framgångsrikt företag kräver ständig utveckling och en strävan efter att ligga i framkant. För att ta reda på hur framgångsrika svenska företag uppfattar sig själva har Tele2 tagit fram ”Stay Ahead Index”. Ett index som baseras på 500 företagsledares rankning av sin egen verksamhet inom HR, arbetsmiljö, it och telekom, innovation, kommunikation och hållbarhet. Den samlade informationen har blivit ett mått för framgång i Stay Ahead Index där maxvärdet är 10 och där svenska företag idag rankar sig själva till 6,9.

Det område där svenska företag rankar sig högst är innovation där snittet är 7,4. För att rankas högt i kategorin är mångfald och öppen företagskultur framgångsfaktorer. Även systematisk omvärldsbevakning och samarbete med externa aktörer är viktigt.

Också inom it och telekom är svenska företag framgångsrika enligt Stay Ahead Index med ett snitt på 7,0. Företag som rankas högt här är de som har it- och telekomlösningar som möjliggör effektivt arbete.

– Efter att ha tagit fram Stay Ahead Index har vi fått ny och otroligt värdefull inblick i hur företag själva uppfattar sin verksamhet och vilka behov som finns för att de ska vara framgångsrika. Med våra lösningar vill vi hjälpa fler företag att ligga i framkant, säger Samuel Skott, vd på Tele2 Sverige.

Ett område där svenska företag tycks ha stor möjlighet till utveckling är i HR-relaterade frågor där snittet är 6,4. För att få en högre rankning här värdesätts en jämn könsfördelning och att kontinuerligt mäta och följa upp medarbetares prestation och välmående.

Taggar:,

Fler nyheter

Missförstå mig fel!

Krönika

Tänk dig att du är på språng och du försöker att svara på en kollegas mejl. Du är kortfattad och rak. Inte alls otrevlig. Ändå blir mottagaren upprörd. ”Varför är du arg?” Du sitter sedan med din ledningsgrupp på ett månadsmöte och är helt säker på att ni kommit överens om vem som gör vad. Men en månad senare upptäcker du att ingenting har gjorts. Känner du igen dig?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här