nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Många företag drabbas av id-kapningar

En ny Sifo-undersökning från mySafety Försäkringar visar att vart tionde bolag med upp till 250 anställda har drabbats och över hälften lider ekonomiska eller tidsmässiga problem som en följd av en id-kapning.

För andra året i rad har mySafety Försäkringar genomfört en undersökning som fokuserar på id-kapningar gentemot små- och medelstora företag i Sverige. Bland företagen med upp till 250 anställda anger 12 procent att de drabbats av id-kapning. 

– Vi vet sedan tidigare att det här är ett jätteproblem på konsumentsidan, men det är fortfarande ett förhållandevis okänt område när det gäller id-kapningar mot företag. Den här undersökningen visar tydligt att problemet är stort även här och att det kan kosta en hel del att drabbas, säger PA Prabert, kommunikationschef på mySafety Försäkringar. 

De negativa påföljderna av en id-kapning är inte enbart monetära. 4 av 10 drabbade uppger att tidsresurserna som krävs för att lösa problemen är allvarliga. 20 procent uppger att det har haft direkt ekonomiska följder och fem procent att det blivit svårare att göra affärer efter att de drabbats. 

Företag med mellan 50 och 99 anställda drabbas allra mest (20 %), men bland de största företagen i undersökningen, med mellan 200 och 250 anställda, har i år hela 14 procent drabbats jämfört med 0 procent förra året. 

– Id-kapningarna har ökat mest markant mot de större företagen i undersökningen, de med mellan 200 och 250 anställda. Vi tolkar det som att bedragarna riktar in sig på företag där det potentiellt finns mer pengar att hämta, fortsätter PA Prabert. 

Det vanligaste tillvägagångssättet är att någon utger sig för att vara vd eller annan befattningshavare på företaget och sedan på ett eller annat sätt försöker komma åt utbetalningar eller ändra i företagets uppgifter och ta kontroll. 

– Vi ser så kallad social engineering som ett allt vanligare sätt att försöka lura företagen. Att någon låtsas utge sig för att vara någon annan på företaget och lurar till sig uppgifter, pengar eller annat. Bedragarna blir allt mer raffinerade och hänsynslösa i sina metoder, avslutar PA Prabert. 

Taggar:,

Fler nyheter

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här